(auto) Hlavní událost roku 2017? Nový Phantom!

Snímek obrazovky 2017-11-27 v 13.26.58

 

Automobilovou událostí roku 2017 bylo jmenování nového vládce všech aut. Krátce po korunovaci nás Rolls-Royce Phantom VIII pozval na audienci.

Rolls-Royce Phantom se vyráběl čtrnáct let: od roku 2003 až do letošního ledna, a to jen s jednou výraznější modernizací. Ale i na Jeho Výsost jednou dojde. Během letošních prázdnin se představila zcela nová, osmá generace. Svět tak po půlročním bezvládí opět získal automobilového krále. Zkraje podzimu se potenciálním zákazníkům ukázal v Praze. Díky tomu vás můžeme pozvat na návštěvu jiného světa. Tam za dveře tlusté jak vrata od atomového krytu, do království ticha, kde se mísí vůně nejjemnější kůže s buketem whisky v zadním baru, nad hlavou září stovky hvězd a místo trávy tu rostou koberce z heboučké jehněčí vlny. „Zujte se a vyzkoušejte to měkoučko naboso. To jinde nezažijete,“ nabádá nás s úsměvem Christopher Duff, designér interiéru. A má recht.

P90270900_highRes

Výstavní exempláře, které teď jedou turné po světě, čítají dva kusy. Stříbrný základní model a fialový s prodlouženým rozvorem. Auto, které zkoumáme, je tedy přímo kus z prvních oficiálních snímků. Tyto phantomy nejsou nijak registrované a nesmějí se dostat do provozu. Snad skončí v muzeu, možná poslouží pro interní školení, v nejhorším případě je jednou sešrotují. První objednané kusy se začnou vyrábět koncem roku, k zákazníkům přijedou nejdříve počátkem příštího. Na seznamu čekatelů už jsou i čeští zájemci. První si nový phantom závazně objednal dokonce dřív, než jej viděl. Tomu říkáme loajalita a důvěra.

Phantom je po generace věrný určitým designovým prvkům a zásadám. Zákazníci to tak vyžadují, čekat revoluci by bylo bláhové. Přesto nám novinka na první pohled přišla až příliš podobná předchůdci. Čím déle ale chodíme kolem šestimetrové karoserie a zkoumáme centimetr po centimetru, uvědomujeme si rozdíly. Předně je příď o 10 cm vyšší a boční linie směrem k zádi plynule klesá, což vytváří velmi dynamickou siluetu. Příď s jediným párem diodovo-laserových světlometů působí jemnějším dojmem, může za to také méně dominantní chrám masky poprvé zapuštěný do kapoty.

P90270898_highRes

Skutečné rozměry phantomu jsou fascinující. Jako byste postavili na kola katedrálu. Nedávno jsme testovali Bentley Mulsanne a připadal nám obrovský. Teď víme, že není. A se základní cenou osm milionů vlastně ani není tak drahý. Rolls-Royce si cení nový phantom minimálně na 11 850 000 Kč, prodloužená verze EWB začíná na 14,2 milionu. Tak co, začínáte šetřit? Ty koberečky jsou vážně nepopsatelně hebké.

Základní údaje

➢Zážehový dvanáctiválec 6,75 l přeplňovaný dvěma turbodmychadly

➢Výkon 420 kW

➢Točivý moment 900 N.m

➢Automatická osmistupňová převodovka

➢Pohon zadních kol

➢Zrychlení 0-100 km/h za 5,1 s

➢Maximální rychlost 250 km/h

 

 

 

P90270907_highRes

Galerie

Přes celou šířku palubní desky se táhne skleněný pás. Rolls mu říká Galerie. Na straně řidiče jsou pod ním přístroje, uprostřed výsuvná obrazovka a před spolujezdcem vše, co si jen představíte. Dekor vám může navrhnout oblíbený designér, architekt, malíř, sochař, zlatník nebo módní návrhář, limitem jsou jen fantazie a finance.

Strop

Hvězdné nebe se nově rozprostírá nad celým interiérem, u předchůdce zářil jen v zadní části. Cenu neznáme, ale u menšího kupé Wraith se za něj připlácí přes 300 000 Kč.

Dveře

Interiér je mnohem elektrifikovanější než dosud. Stiskem tlačítka se ovládají záclonky v oknech, podnožky v podlaze i stolky v předních opěradlech. Nově lze z pohodlí sedačky elektricky zavírat i přední dveře. Všechny čtyři pak můžete elegantně ovládat i zvenku – stačí se dotknout tlačítka na vnějších klikách.

Maska + bok

Příď phantomu je o 10 cm vyšší a směrem k zádi ponton karoserie klesá. To jej na první pohled odlišuje od předchůdce. Po zavření dveří slyšíte jen dokonalé ticho a to prý zůstane i při jízdě. Inženýři se přiznali, že když poprvé měřili výsledek vývojových prací v praxi, museli nechat překalibrovat přístroje, protože tak nízkým hodnotám hluku a vibrací odmítali věřit.

Koberce

Huňaté koberečky z jehněčí vlny nemají v branži obdoby. Sám designér nás vybídl, ať se zujeme a vyzkoušíme jejich měkkost naboso. Tak prý majitelé s oblibou relaxují.

 Jiří Baborský