Džínový speciál

bornintheusa1

„Džíny jsou nejefektnějším, nejpůsobivějším, ale i nejpraktičtějším oděvem, který máme. Proč jsem je nevymyslel já?“ – Yves Saint Laurent

Jak nakoupit džíny

Vybrat si správné džíny je občas nadlidský úkol. Zaměřte se na tři klíčové věci: jak vám padnou, jaký mají střih a jakou mají barvu. (Znalci zkoumají i gramáž a koukají, zda džíny mají selvedge zakončení.) Když se vám tohle všechno podaří vychytat, určitě najdete džíny, které sednou. Padnoucí džíny zakryjí i drobné tělesné handicapy, jako jsou širší stehna nebo velké pozadí.

Náš tip: Úzké džíny nechte puberťákům a raději vybírejte mírně zúžené slim nebo rovné (straight či regular) střihy. Ve všech letošních kolekcích jsou taky volné střihy ve stylu 90. let.

denim_1
1. džínová legenda, Levi’s 501, 2800 Kč; 2. z odlehčeného materiálu na léto, Bogner, 6990 Kč; 3. sepraný denim, Lee, 2690 Kč; 4. zajímavé zbarvení, Tom Tailor, 1799 Kč; 5. klasika na každý den, Gas, 4590 Kč

***

JELEN14251-FIN
Skupina Jelen (zleva) Ondra: košile, Momotaro, 5500 Kč, džíny, Lee, 1999 Kč; Jindra: vesta, Boss Orange, 4599 Kč, košile, Scotch & Soda, 2799 Kč, kalhoty, Hugo Boss, 3499 Kč; Martin: sako, Boss Orange, 7999 Kč, košile, G-Star, 1999 Kč; džíny, G-Star, 1999 Kč

Proč jsou džíny nejslavnějším oděvem 20. století?

Ani ve firmě Levi’s přesně nevědí, proč jsou nejslavnější džíny všech dob (a zároveň prý nejprodávanější kus oblečení vůbec) – jejich model 501– nazvány právě takto. Veškeré historické údaje totiž zničilo sanfranciské zemětřesení v roce 1906. Firma Levi’s nebyla prvním výrobcem na světě, který přišel s džínami, jak se obvykle tvrdí, ale „jen“ jedním z prvních. Na rozdíl od jiných průkopnických značek se však levisky vyrábějí dodnes. Levi Strauss první džíny prodával už v sedmdesátých letech 19. století. V devadesátých letech spatřil světlo světa legendární model 501. V prvních desetiletích neměla firma Levi’s  ve výrobě džínů prakticky žádnou vážnou konkurenci, nechala si je i patentovat. Denim se stal žádaným artiklem amerického venkova – u kovbojů, honáků, železničářů, horníků a jiných dobrodružných profesí. Závratného úspěchu si povšimla konkurence a s koncem 19. století se vynořily úplně nové značky. Brandy jako Boss of the Road, Stronghold nebo Heynemann dávno spláchly dějiny – na rozdíl od dalšího konkurenta, značky Lee. Ta se společně s konkurenčním Wranglerem zprvu profilovala jako levnější levisky. Dnes tvoří pomyslný trojlístek nejproslulejších výrobců džín na světě.

Počátkem 50. let pronikly džíny do Hollywoodu, ale taky mezi americké studenty, beatnické intelektuály a později i do americké nukleární rodinky.

Přesuňme se časem do dnešní doby, kdy se džíny běžně nosí do práce a jsou standardem dress code „smart casual“. A zatímco ještě nedávno bylo spojení džíny a gentleman naprostý protimluv, na letošních přehlídkách denim hraje prim i u těch nejluxusnějších značek.

***

5x džíny ve světě popkultury

wayne

  1. John Wayne byl jedním z prvních hollywoodských herců, který oblékl džíny na stříbrném plátně.

  1. Marlon Brando, jeho kožený křivák značky Schott, motorkářské boty Red Wing a ohrnuté Levi’s 501 ve filmu Divoch (The Wild One, 1953)

JamesDean

  1. Rebel bez příčiny James Dean zpopularizoval značku Lee a její slavný model 101 Rider.

StarciNaChmelu

  1. Starci na chmelu (1964) aneb džíny v socialistickém Československu.

bornintheusa1

  1. Bruce Springsteen je velkým fanouškem denimu. Důkazem je i obal jeho nejslavnějšího alba Born in the U.S.A. z roku 1984.

***

denim_3

Top 3 denim

Džíny si spojujeme s Amerikou a nejznámější zámořské značky jsou Levi’s, Lee a Wrangler. Jaké jsou tři jejich nejslavnější výrobky?

Levi’s 501

Absolutní klasika všech klasik a model džínů, se kterým se všichni ostatní poměřují. Pravdou je, že v posledním desetiletí má starý dobrý Levi’s co dělat, aby udržel krok se současnou retro vlnou „původního“, tzv. raw selvedge denimu, kde dominují nové brandy zejména z Japonska, Německa a Skandinávie.

Lee 101 Rider

V padesátých letech džíny objevili američtí teenageři. Dlouho u nich vedl Levi’s, ale jakmile model 101 Rider oblékl v Rebelovi bez příčiny James Dean, začaly se džínovým indigo zbarvené karty rozdávat i jinak. Mimochodem pod tímto označením se prodávají neméně legendární džínové bundy.

Wrangler 11 MWZ

Známý výrobce kovbojského denimu Blue Bell se ve 40. letech rozhodl dát svým výrobkům novou značku. Vznikla Wrangler, která se brzy stala legendou nejenom mezi kovboji. Prvnímu modelu označenému 11 MWZ se říkalo i Blue Bell a byl vyvinut ve spolupráci s primárními odběrateli – jezdci rodea.

***

img_9427

Co je selvedge denim?

Asi jste zaslechli výraz selvedge denim, který v posledních letech ovládá celý džínový svět. Označuje červené obroubení denimu, které je viditelné jen při ohrnutí nohavic. Bez něj jste naprosto ztraceni!

Selvedge je výsledkem renesance původního denimu z ručních tkalcovských stavů, který se produkoval do začátku 60. let. (Tenkrát se kvůli zlevnění přešlo na automatickou výrobu.) Výjimkou zůstalo Japonsko, kde se objevili nadšenci vyrábějící podle původních způsobů. Proto se v případě tmavomodré, nezpracované (raw) džínoviny někdy mluví jako o „japonském denimu“.

Začátkem milénia vypukl kolem raw denimu s červeným selvedge zakončením obrovský boom. Malí výrobci následně inspirovali i „zkostnatělé“ giganty. Třeba Levi’s konečně zareagoval založením subbrandu Levi’s Vintage Clothing se zaměřením na retro kolekce.

Selvedge denim je naprostá top džínovina a jeho fanoušci vše berou zatraceně vážně. Jak tvrdí Bernhard Raetzel ve své kultovní knížce Opravdový gentleman: „Módní znalci najednou začali tento detail (selvedge zakončení) považovat za stejně důležité jako ručně obšívané knoflíky na košilích.“ Za nás naprostý souhlas – koupi nových džínů bez selvedge zakončení ani nezkoušejte.