(grooming) Nejlepší pánské parfémy všech dob

main

Historie parfémů sahá až do starého Egypta – bavíme se asi 3000 př. n. l. Egypťané začali vytvářet esence z vonících rostlin a koření. Mnohé se používají i dnes, jako třeba myrha. Následně se parfémy začaly rozmáhat a k dokonalosti je začala dovádět Persie a také Řím. O staletí později si bez parfémů nedokázala vyšší vrstva představit život. Francouzský královský dvůr na nich závisel, Ludvík XIV., nejmarnivější z králů prý měl jeden na každý den. Alžběta I. zase trvala na tom, že jakmile měla někam jít, museli to tam navonět, protože nesnášela zápachy. 

Muži měli mnoho možností, ale vždycky se spíše jednalo o kolínské vody, ne přímo parfémy. První skutečný parfém cílený na muže vznikl až v roce 1934. Toliko akademická vsuvka.

Parfémů vznikají obrovská kvanta. Už je neprodávají pouze parfumérské domy, ale samozřejmě i módní značky. A s tím, kolik parfémů se vytváří každý rok, může být těžké se zorientovat a nešlápnout vedle. Existuje ale pár lahviček, které jsou jako svaté grály.

Acqua Di Parma Colonia
Acqua Di Parma Colonia. Tohle se nedá popsat, musí se to cítit. Kombinace citrusů v hlavě a několika dřev v základu z ní dělá nejideálnější denní parfém, který najdete. 
Issey Miyake L’Eau D’Issey
Issey Miyake L’Eau D’Issey. Při tvorbě tohoto parfému chtěl Issey něco, co evokuje vodu padající na nahé tělo. A to také vzniklo. Vůně je to v dobrém slova smyslu vodnatá, ovocná a podmaňující. Představte si ji k dobrým džínám a černému kašmírovému roláku.
Dior Eau Sauvage
Dior Eau Sauvage. Pokud je mezi pánskými parfémy ekvivalent Chanelu No.5, je to tohle. Parfém z roku 1966 je nadčasová věc. Základ z citronu a dalších citrusů je sice známá, ale přesto není až zas tak rozpoznatelná, jako jiné parfémy. 
4711 By Mäurer & Wirtz
4711 By Mäurer & Wirtz. Jedna z nejikoničtějších kolínských sice není přímo parfém, ale do legend patří. Dříve používána jako lék – třeba proti bolení hlavy stačí potřít spánky – má velmi specifickou vůni. V nečem evokuje opravdu luxusní lékárnu, kde ale necítíte dezinfekci. Jen čistotu a nějakou tu bylinku. 
Creed Green Irish Tweed
Creed Green Irish Tweed. Creed jako značka funguje již od konce osmnáctého století. Ač nepatří Green Irish Tweed k nejprodávanějším, rozhodně je nejlepší. Esence čerstvě posečené trávy, bylinek, dřeva a chladného vzduchu irských kopců je svěží a přesto elegantní a dospělá. A taky ji nosí Clooney. 
Calvin Klein CK One
Calvin Klein CK One. Prapůvodní unisex parfém, který každý z nás ucítil minimálně jednou. Určitě jste kolem někoho prošli, řekli si, že hezky voní, až by nějaká konkrétní esence převažovala. To bylo určitě ono. 
Byredo Rodeo
Byredo Rodeo. Byredo je jedna z nejrozšířenějších značek Niche parfémů a každý jejich kousek má svůj příběh. Rodeo je emoce v lahvičce. Díky bohu ale neobsahuje nic z koní nebo zpocených chlapů. Kůže, semiš, dřevo a těžko říct, z čeho to vytvořili, ale můžete tam cítit zaujetí a energii velkého davu. 
Knize Ten
Knize Ten. Přesné datum uvedení této klasiky není známé, ale bavíme se o dvacátých letech. Tóny dřeva, kůže, pižma a vanilky vytvářejí opravdu silnou, chlapskou kombinaci. Je to jednoduše pro old school alfa samce, který ale chápe důležitost stylu. 
Tom Ford Neroli Portofino
Tom Ford Neroli Portofino. Největší klenot mezi korunními šperky Toma Forda. Na tomhle parfému není jediná věc, která by se dala vytknout a také neexistuje jediná bytost, na které by nevoněl dobře. Pokud hledáte smyslový ekvivalent pocitu svěžího letního rána v zahradě s citronovníky na mořském útesu, tohle je ono. 
Tom Ford Oud Wood
Tom Ford Oud Wood. Základem jsou druhy dřeva a pižmo. Vůně jednoduchá, neuvěřitelně chlapská a spíš sexy, než svěží a lehká. Pokud se pro ni rozhodnete, dbejte na to, že nebude ladit k příliš uvolněnému šatníku. 
Yves Saint Laurent La Nuit De L’Homme
Yves Saint Laurent La Nuit De L’Homme. Saint Laurent sice má známější parfémy, ale ne na každého sedí. Tohle je osvědčená věc a to především díky bergamotu a kardamonu, který se postupně přelévá do sladké roviny. 

Foto: Archivy značek.