Lidé narození v 70. letech a později začínají mít vkus

FriendlySuits

Kryštof Kodl a Petr Jůza provozují krejčovství s pánskými obleky Friendly Suits.

Dva dlouholetí kamarádi založili na začátku roku 2014 krejčovství s pánskými obleky: Friendly Suits. Oba módu sledují od mládí, mají zkušenosti z oblasti marketingu a módní branže. Láska k módě je spojuje, stejně jako společné zážitky ze střední školy a ambice otevřít oblast klasické pánské módy českému muži. Poradí mu prý, jak stylově zkombinovat střih, látku a barvu tak, aby se v obleku cítil skvěle a zbavil se všech „maturitních traumat“. Kryštof a Petr jsou otevření a přátelští, přesně, jak název jejich značky napovídá.

Češi a svět

Pánská móda v Čechách se určitě posunula, už je zde segment mužů, které zajímá styl a autenticita, vkus českého muže se zlepšuje, minimálně pokud jde o větší města a Prahu. V porovnání se zahraničím jsme ale stále na začátku. Například v Itálii nebo Francii jsou starší muži většinou velmi styloví, to se nedá s Čechy srovnat. Pečují o sebe, mají dokonale padnoucí sako, košili a vědí, že ženy to ocení. U nás je dokonalý stylový outfit záležitostí spíše střední a mladší generace, lidí, kteří se narodili v 70. letech a později. Komunista měl špatný vkus.

Prohřešky

Český muž postrádá smysl obléknout se adekvátně příležitosti, většinou je „underdressed“ nebo takříkajíc „mimodressed“ – vezme si třeba na jednání džíny a košili s krátkým rukávem. Outdoor vždy a všude, to už snad ani není třeba zmiňovat. Otřesným fenoménem je pohled na hezky oblečenou dámu v lodičkách, kterou doprovází muž s tričkem, péřovou vestičkou a gelem ve vlasech. Často je doslova obětí značek, to je ještě horší než outdoor. Muži v outdooru prostě nic neřeší a nic si o oblékání snad ani nemyslí, ti jsou „přiznaně mimo“ a jako takovým jim vlastně nelze nic vytýkat. Ti „značkoví“ si ale myslí, že jsou cool od hlavy až k patě v jedné značce – to je úplně mimo. Koupí si jeden předražený kousek místo toho, aby si nechali ušít kvalitní oblek. Je to nepochopitelné, protože při výběru věcí do domácnosti nebo u aut projevují tu nejvyšší péči.

Inspirace

Styl samozřejmě tradičně vzniká na Západě, třeba na italském módním veletrhu Pitti Uomo. Osloví elegance, nadčasovost, pohodlí, klasická móda s moderními prvky, kterou prezentují například současné stylové ikony Nick Wooster nebo Mr. Raro. Ti dokážou na klasickém základu objevovat nečekanou originalitu.

Etika

Je samozřejmě lepší vybrat si lokální značku s příběhem – člověk se nechce podílet na utrpení dítěte nebo starších lidí. Povaha vložené práce přece určuje kvalitu produktu, proto je lepší preferovat kvalitu i před značkou.

Formální móda

Základem je mít několik outfitů na týden. Rozhodně se nevyplácí nosit jeden oblek celý týden. To nesvědčí ani jemu, ani vám. Oblek potřebuje „dýchat“. Barevně je základem tmavě modrý oblek, dále volnočasové sako, třeba blazer – jednobarevné sako s kovovými knoflíky a separátní vzorované sako. Nejlepší materiál pro obleky je vlna, případně v kombinaci s hedvábím, na léto méně formální len. K oblekům by každý muž měl mít adekvátní počet košil, ideálně dvakrát sedm. Barevně bílou, světle modrou, světle růžovou a vzor. Košile na míru jsou lepší a cenově často předčí konfekci. Z bot byste měli vlastnit hnědé a černé oxfordky, tmavě modrý nebo camel kabát a základním vybavením jsou také kalhoty chinos.

Péče o oblek

Dobře volit čistírnu, lepší je vyhnout se těm z nákupních center. Oblek chemickým čištěním poměrně trpí, tak je lepší zašpinění spíš předcházet. Ideální je poptat se po referencích. Je důležité neprat a nežehlit oblek, spíše si to nechat profesionálně vyžehlit. Žehličkou se oblek tvaruje, normální žehličkou se vlákna obleku spálí. Věšet na ramínko, které obleku sedí. Oblek by neměl zmoknout.

Doplňky

Vytvářejí určitou „auru“ oblečení, oživují celkový outfit a dávají mu specifický a osobitý charakter. Jde o nenásilnou komunikaci – být dobře, hezky, do jisté míry extravagantně oblečen – dává okolí zprávu, lidé si vás všimnou. Kapesníčky a kravaty dotvoří outfit, z jednoho obleku se dá pomocí doplňků vytvořit několik variant. Češi se kapesníčků bojí, v zahraničí se nosí více. Ozdobami do klopy se dá rozbít povaha obleku. Trendem ve světě jsou i klobouky, čekáme, kdy se budou u nás více nosit. Ponožky můžou být barevnější – představují svébytný a hravý doplněk, kterým můžete i ve formální situaci dát najevo smysl pro humor. Náramky jsou populární, korálky, něco, co je v kontrastu k obleku.

Dress code

Psychologie dobře zvoleného obleku při obchodním jednání je nesporná – dokonalým a vhodně zvoleným oblekem dáváte najevo sebevědomí a kompetenci. Dodržovat business formal a business casual dress code se vyplatí. Vždy je každopádně lepší oblékat se v práci lehce nad dress code, který se od vás vyžaduje. Lidé se často ptají, proč dress code vůbec jsou. Když se účastníme nějaké společenské události, dáváme najevo úctu a respekt k umělcům a pořadatelům, hostitelům. Porušením říkáme – já na to kašlu, nevážím si toho. Nejde o to, nechat se svazovat, nýbrž o úctu. V zahraničí nepouštějí do opery v neformálním oblečení. I ve formálním oblékání lze s úspěchem kombinovat, i když třeba jen decentně. U vrcholně byznysového obleku by muž neměl  působit „utaženě“, pomůže mu jistě, pakliže má jistou dávku charismatu. Osobnost se nicméně dá vyjádřit i jistými prohřešky proti konvenci, k tomu ale musí muž dospět časem a opatrným experimentováním. Italové pro to mají pojem sprezzatura – což se dá přeložit jako naučená ležérnost či nonšalantnost, případně záměrná nedbalost.

Trendy 

Ve formálním oblečení se současné trendy neprojevují až tak dramaticky, pohybujeme se totiž na relativně konzervativní půdě. Z hlediska látkových vzorů letí veliká kostka nebo naopak malinká kostička, obecně kárované vzory. Dále je „in“ modrá, pro letní měsíce světlé odstíny. Neapolská modř vypadá dobře na saku například v kombinaci s opáleným obličejem. Více jsou nyní vidět teplejší barvy a bordó, lahvově zelená. Trendem je nosit boty bez ponožek. Stylový – i když proti všem klasickým poučkám – je short suit, klasický oblek a kraťasy, je to velká paráda!

Boty

Nesmrtelné boty jsou krásně padnoucí oxfordky například v camel barvě, v kurzu jsou monky – oxfordky s přezkami nebo nazouvací mokasíny. Hezká, kvalitní bota je Loake, ale není tak šmrncovní, jako umí například Italové. V Čechách chybí malé butiky se zajímavými italskými botami. Nejlepší je zajet si do Itálie nebo Francie, kvalitní boty tam stojí od šesti do patnácti tisíc. Stačí se projít po Florencii, Miláně, Paříži, popovídat si s lidmi, vyslechnout si příběh značky.