Módní slovník

IMG_4269

Móda je součástí kultury. Stejně jako literatura, film nebo hudba. Nemusím být zrovna znalec a fanoušek opery, abych věděl, co to je divadelní lóže a foyer. Stejně tak většina lidí tuší, co na koncertě znamená „kotel“, aniž by měli na zádech vytetovaný pentagram. U módy je to stejné. 

Nedělejme si iluze. Do systému fungování módního byznysu neproniknete za týden. Ale vzdělaný muž by měl mít všeobecný přehled, současnou módní scénu nevyjímaje. A proto jsme vám při příležitosti Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku SS18 připravili módní slovník.

FashionWeek


Fashionweek neboli týden módy je společenská a kulturní událost, která se koná dvakrát do roka. Skládá se z přehlídkových bloků a doprovodného programu a trvá zhruba týden. Designéři na ní představují své nové kolekce a to vždy půl roku dopředu. Hlavní fashionweeky se konají v New Yorku, Londýně, Milánu a Paříži. V současnosti má mnoho metropolí, Prahu nevyjímaje, vlastní fashionweek, na kterém prezentuje lokální designéry.

SS


V tomto kontextu SS fakt neznamená Schutzstaffel (i když jisté asociace to vzbuzuje). Kolekce se obvykle dělají pro jaro/léto – Spring/Summer – a

FW, respektive AW


Fall/Winter (Autumn/Winter). Módní průmysl funguje půl roku dopředu a dochází tak k paradoxní situaci, kdy v zimě se představují letní a v létě zimní oděvy. Ale i tento léty osvědčený model se pomalu mění a některé značky se chystají přejít na systém „see now, buy now“.

Casting


Nějakou dobu před přehlídkou se koná casting – návrhář si vybírá modely a modelky, co se nejlépe hodí pro prezentaci jeho kolekce. Úkolem modela je co nejlépe prezentovat outfit, který má na přehlídce. Pokud si myslíte, že většinu profesního života modelky sedí v kavárně a snaží se najít správný úhel a světlo pro fotku kávy na instagram, nemáte pravdu. Slečny lítají jako hadr na holi a objíždějí castingy. 

Street casting


Jedná se o netradiční typ castingu, do kterého se může přihlásit kdokoli, aniž by měl zkušenosti s profesionálním modelingem. Návrhář si (většinou na základě uvedených mír a fotografií) vybere typy, co se mu hodí pro prezentaci kolekce. To teoreticky znamená, že modelem byste mohli být i vy.

Fitting


Jakmile se vyberou modelky a modelové, kteří přehlídku půjdou, přichází na řadu fitting. To je proces, kdy návrhář a jeho asistenti upravují každý kus oblečení na míru modelu který jej bude prezentovat. Tím se zaručí perfektní výsledek.

Styling


Oděv není všechno. Je třeba jej sladit s obuví a doplňky. Vymýšlí se celkový koncept přehlídky. Kravata v kolekci se může použít k přepásání saka, bundu nemusí mít model na sobě, ale může ji držet v ruce… A stylista je člověk, který tohle všechno dá dohromady.

Přehlídka


Je to v jistém slova smyslu pověstných 15 minut slávy. Vyvrcholení mnoha měsíců práce návrháře a jeho týmu. Modelky a modelové se v rozestupech projdou po mole s více či méně složitou choreografií a vrátí se do backstage. Přehlídka je první možnost, kdy má veřejnost možnost vidět novou kolekci.

Catwalk


Také runway nebo molo. Je to prostor, po kterém se modelové a modelky pohybují podle přesné choreografie. Nemusí nutně jít o rovnou cestu tam a zpátky. Třeba Karl Lagerfeld při představení zimní kolekce Chanel v roce 2014 nahnal modelky do supermarketu…

Defilé


Na závěr přehlídky modelky a modelové v řadě za sebou a projdou celé molo. Tak může divák pozorovat kolekci najedou a celistvě a lépe si o ní udělá úsudek. Často při defilé přijde diváky krátce pozdravit i návrhář.

Choreografie


Projít se po mole vypadá možná snadně. No zas taková hračka to není. Modelky jsou oslepené září reflektorů a nic moc nevidí, musí jít přesně na čas, podle hudby, ne příliš rychle ani příliš pomalu. Musí zkrátka jít tak, aby to vypadalo úchvatně. A to dá práci. Proto se chůze pečlivě nacvičuje. Není výjimkou, že jeden model předvádí víc outfitů v rámci jedné přehlídky. V takovém případě má na převlečení v backstage přinejlepším dvacet vteřin, než opět jde na molo…

Prezentace


Jiná forma, jak se dá ukázat kolekce. Místo klasické přehlídky je oblečení vystaveno na figurínách nebo na živých modelech, návštěvníci mezi nimi volně procházejí.

Streetstyle


Nejen to, co se objeví na mole, ale i to, co na sobě mají návštěvníci stojí za pozornost. Návrhář je úspěšný tehdy, když jeho modely obstojí nejen ve chrámech módy, ale i na ulici. Právě tady trendy a vize přechází do praxe. Styl ulice zachycují streetstyle fotografové a právě ti také neodmyslitelně patří ke koloritu každého fashionweeku. A kdo se na streetstyle fotky z Prahy podívá, těžko může tvrdit, že Češi nemají styl…

Backstage


Zázemí, prostor, kde dochází k líčení, oblékání a řazení modelů a modelek. Na povel tu to má backstage manažer, který dohlíží na to, aby vše šlapalo jako hodinky. Přehlídky jsou načasovány na minuty přesně a když se něco zpozdí, nervy tečou.

Backstage photo


Chcete vidět krev, slzy a pot, nervozitu a modelky mez make-upu? Podívejte se na backstage reportáže…

Buyer


Buyers jsou jedni z nejdůležitějších lidí na přehlídce. Jsou to nákupčí butiků nebo různých concept storů a na přehlídky se nechodí ukazovat, ale jdou tam pracovat. Mezi kolekcemi si vybírají ty, o kterých si myslí, že mají umělecký a komerční potenciál. Ty následně nakupují pro své obchody. To je jeden z důvodů, proč se prezentují kolekce půl roku dopředu – aby se modely stihly objednat, aby je návrháři stihli ušít a dodat a aby byly v danou sezónu k dispozici v obchodech.

Showroom


Jedná se o prostor, kde se můžete na práci návrháře podívat zblízka. Často je showroom součástí návrhářova ateliéru, kde modely vznikají.


 

Text: Štěpán Molitor

Foto: Archiv MBPFW