Momotaro: Džínový bůh

003

Japonský denim je pro milovníky džínoviny největší jízda. Nikdo nevyrábí džíny tak precizně jako Japonci. Žádná značka dnes nedělá tak ultimátní džíny jako Momotaro Jeans.

Japonská Kodžima je malé přímořské městečko, kde se zdánlivě zastavil čas. Na futuristickou energii japonských velkoměst v poklidné Kodžimě v prefektuře Okajama nenarazíte. Tady se žije pomalu, v souladu s přírodou a tradice má stále důležité místo. V okolí se daří starým japonským řemeslům, zejména tkalcovství. Používají se metody předávané z jedné generace na druhou po celá staletí.

006
Japonský denim má takovou pověst a kvalitu, že jej dnes zpátky odkupují i nejvěhlasnější američtí výrobci, kteří kdysi stáli u zrodu džínového fenoménu.

Právě v Kodžimě vyrábí značka Momotaro Jeans. Pro milovníky a znalce denimu jsou Momotaro nejlepšími džíny na světě. „Ručně šité džíny bez kompromisů“ – tak zní motto této značky. Dělají se ručně na starých člunkových stavech z nejkvalitnější zimbabwské bavlny; žádná tovární výroba, žádný masový průmysl v často sporných podmínkách, jen malosériové kusy ze syrového denimu v nejvyšší kvalitě. „Šijeme na starých amerických strojích Union Special z třicátých let a na japonských Juki, Seiko a Brown,“ říká Katsu Manabe, který je zástupcem Momotaro Jeans pro Evropu. V Praze je na pozvání majitele obchodu Denim Heads Stanislava Procházky, který Momotaro jako jediný v ČR (a jeden z mála v Evropě) nabízí.

large-1600-decal-momotaro-jeans

Ptáme se, čím to je, že japonský denim je dnes takovým fenoménem? „Je to kvalita, řemeslo, kultura… milovník japonského denimu oceňuje vysokou kvalitu a taky ho baví přirozené opotřebení (úmyslné chemické sepírání je jedním ze zdravotně nejškodlivějších procesů při masové výrobě, pozn. red.),“ říká Katsu. A dodává, že s globálním komerčním boomem to není tak žhavé: „Úspěšní jsme hlavně mezi znalci a fanoušky denimu, kteří rozpoznají kvalitní džíny od méně kvalitních.“

Japonský denim kupuje i Amerika

Paradoxem je, že japonský denim má nyní takovou pověst a kvalitu, že jej odkupují i věhlasní američtí výrobci pro své top kolekce. Ti samí výrobci, kteří před desítkami let byli pro Japonce největší inspirací. Čím jsou Momotaro tak jedinečné? „Tkáme tak, aby byl výsledek jemný, ale přitom zachovával přírodní hrubost,“ vysvětluje Katsu. „Džíny musejí mít šmrnc. Pokud je sepětí tkaniny a ušití v souladu, pak funguje, pokud ne, nebudete mít krásné džíny.“

Momotaro Jeans patří do skupiny Japan Blue (koncern vznikl v roce 1992 a je hlavně producentem denimu), jehož prezidentem je Katsuův otec Hisao Manabe. Spadají pod něj i značky Setto, Soulive a stejnojmenná Japan Blue. Je víc než pravděpodobné, že Katsu brzy nahradí svého otce v čele značky.

001„K džínám jsem se dostal na střední, kdy jsem si koupil staré levisky, ze kterých jsem byl úplně odvařenej,“ vzpomíná Katsu. Právě levisky, přesněji modely z padesátých let, jsou trvalou inspirací všem milovníkům i výrobcům denimu. V 50. letech proslulá značka Levi’s ještě vyráběla na ručních stavech, než přešla na masovou tovární výrobu.

Žádaný proužek

„Stejně jako mí kamarádi jsem se zbláznil do levisek. Vůbec jsem netušil, že táta denim vyrábí,“ dodává Katsu. A pokračuje: „Zjistil jsem to až při první návštěvě jeho kanceláře. Byl jsem dost překvapený, kolik naše džínovina stojí. Ovšem většina mých přátel začala tuto džínovinu kupovat. A pak se z toho stal trend.“

009
Selvedge – ukončení z člunkového stavu, které na rubu vytváří žádaný červený proužek

Obliba japonského denimu narůstá, už i běžné konfekční značky jako Topman nebo Uniqlo mají ve své nabídce džíny v tzv. selvedge kvalitě (selvedge – ukončení z člunkového stavu, které na rubu vytváří žádaný červený proužek). Zatímco pro velké značky je džínovina hlavně otázkou módy, japonské brandy uznávají kvalitu a historii. Lze v pomyslné honbě za dokonalým denimem dojít ještě dál? „Velký progres je stále v oblasti tkaniny. Každodenně vymýšlíme také nové zlepšováky, což charakterizuje celý náš koncept,“ uzavírá Katsu.

IMG_0273
Zástupce Momotaro Jeans pro Evropu – Katsu Manabe

***

Džínový grál

Značka superkvalitních, ručně šitých džínů, která vznikla v roce 2005 a spadá do rodinné skupiny Japan Blue. Milovníci denimu ji často považují za zlatý grál současné džínové produkce. „Na sezonu podzim-zima 2015/16 pro mezinárodní trh máme dva nové modely ve střizích natural tapered a tight tapered. Přírodní indigo denim je pro nás velkou výzvou, ale je to velmi nestálá substance a práce s ním je velmi složitá a časově náročná,“ říká evropský zástupce značky Katsu Manabe.

Text: Tomáš Otta, Foto: Momotaro