Motorkářský fetiš!

Kalup-Strait-Jacket

Koncem loňska se přes světová média přehnala kontroverzní reklamní kampaň originální české značky motorkářského oblečení Kalup. V následném řevu španělských feministek trochu zanikla sama podstata této nové ambiciózní značky, a to její produktové portfolio. To je ovšem škoda, prozkoumejme ho.

Kalup je starý český výraz pro trysk na koni. Rád bych, aby naši značku, tu a tam, prostupoval i odkaz české historie,“ říká kreativní ředitel značky Pavel Hluchý. Kalup je rozběhnutý spíš na světové trhy. Veškerá marketingová komunikace se odvíjí v angličtině, prodejní web funguje v eurech a celková estetika je perfektně zmáknutá a profesionální – zkrátka dokonalý antipod světu fleecových bund a  kostkovaných kalhot s kopretinou.
Značku odkazující na kulturu café racerů šedesátých let v loňském roce vytvořili Pavel Hluchý a Filip Žák. „Jsme dva kámoši, kteří se znají přes třicet let,“ říká Filip. Proč založili Kalup? „Rádi jezdíme na motorkách a baví nás všechno, co má styl. Protože nás ze světové nabídky firem neoslovilo nic, v čem se snoubí design, bezpečnost a kvalita, byli jsme nuceni založit si vlastní značku.“ Oblečení podle vlastních návrhů si nechávají šít v jisté české dílně, která má dlouholeté zkušenosti s výrobou závodního oblečení nejvyšší kvality, a to včetně Moto GP. „Nějakou chvíli trvalo, než jsme se propracovali k ideálnímu materiálu pro naše záměry. Nakonec nad krávama, koňma a klokanama zvítězila teletina. Má samozřejmě o něco menší odolnost proti abrazi (než třeba hovězina), ale je mnohem jemnější, a tudíž vhodnější a  příjemnější na nošení i mimo motocykl,“ dodává Pavel.

Kde si výrobky koupíte

„Soustředíme se na světové trhy. Češi nekladou na osobní styl takový důraz, aby byli za kvalitu ochotni platit. Připravujeme řadu dalších produktů, které představíme v příštích měsících. Zatím prodáváme on-line, ale naše obchodní strategie je postavena na získání prodejních míst v kamenných obchodech na klíčových trzích.“

Kalup-product-detail-4

Jaké mají oblíbené značky a věci

„Máme rádi takové značky, které jsou kvalitní, kreativní a nebojí se do světa vykřičet svůj názor. Dřív to byl Volcom, Analog, G-star, dnes třeba Acne, z návrhářů třeba Hedi Slimane a Tom Ford. Z věcí ty, které jsou především funkční a estetické – Apple, Ruby Helmets, Red Wing… a spousta dalšich.“

Kalup-product-detail-1

Co pro ně znamená móda a styl

„Móda a styl je pro nás nedílnou součástí osobnosti. Máme rádi, když je móda kreativní a můžeš její pomocí vysílat určitý názor nebo příslušnost k nějaké subkultuře. Proto nás neoslovují současné trendy typu ‚normcore‘.“

Kalup-product-detail-2

Jak je ovlivnily subkultury

„Od konce osmdesátek jsme měli skate a snowboarding, pak přišla klubová taneční scéna a fetiš večírky v Berlíně v devadesátkách… Každá z těch věcí nám něco dala. A samozřejmě i vzala.“

Kalup-product-detail-3

Jakou má Kalup filozofii

„Jsme fetišisti. Uctíváme rychlost. Zbožňujeme motorky. Máme rádi módu a styl. A samozřejmě ženy… Takových jako my, je víc. Tak proč si nedělat to, co všichni chceme – kvalitně zpracované, osobité oblečení, které ochrání během divokých jízd?“

Kalup-product-detail-5

Promo na hraně

Kdo v uplynulých měsících nezaregistroval hype kolem kontroverzní kampaně značky Kalup, asi byl zalezlý v noře dvacet metrů pod zemí. Ta reaguje na předpoklad, že žena je obecně v motorkářském světě vnímána jako pouhý doplněk. Absurdně humorný spot ženu úmyslně degradoval na pouhou dekoraci a na piedestal jako objekt touhy postavil motocykl. Okamžitě zareagovaly světové feministky, které v tisícových počtech podepisovaly proti Kalupu petice.
Šokující promo vymysleli sami zakladatelé. „Máme za sebou dlouhá léta v reklamním průmyslu, tak jsme tím samozřejmě trochu poznamenaní a rádi si to děláme všechno sami,“ říká Filip Žák. Kampaň vzbudila daleko větší emoce, než tvůrci zamýšleli. Na druhou stranu, dnes jsou rádi, že zájem feministek opadl. „Není to pro nás zase tak důležitý jako třeba připravovaná dámská kolekce,“ říkají Pavel s Filipem. Ta se má objevit v brzké době. Ženská kampaň si pro změnu má vzít na paškál muže.

kombinéza Slave Suit, 64 500 Kč
kombinéza Slave Suit, 64 500 Kč
bunda Oblique, 35 560 Kč
bunda Oblique, 35 560 Kč
tričko s dlouhým rukávem, 2660 Kč
tričko s dlouhým rukávem, 2660 Kč
kalhoty X, 27 700 Kč
kalhoty X, 27 700 Kč

Text: Tomáš Otta
Foto: Kalup