Okřídlená show

Nigel Lamb and Paul Bohomme of Great Britain give Peter Besenyei of Hungary an aerial view of their home country ahead of the weekend's Red Bull Air Race World Championship stop in Ascot over the Uffington White Hores in the Oxfordshire countryside near Oxford in the United Kingdom on August 11, 2015.

Můj kamarád Tom není žádným leteckým fandou, ale když stočím řeč na akrobatické létání mezi nafouknutými pylony, chytí se: „Jo, na to rád koukám v televizi,“ překvapí mě. „To je show, jak má bejt.  To klasický akrobatění je nuda – máš vyvrácenou hlavu, mžouráš do slunce a stejně nevidíš nic z toho, jak se tam mrskaj…“

Vzpomenu si na jeho lapidární a neuctivé srovnání během cesty na závod Red Bull Air Race a musím se za volantem smát. Něco na tom je. Pod bachratým mrakem stínícím slunce ve výšce krouží větroň ve stoupavém proudu. Tohle je nejkrásnější létání, říkám si, ale pro ty, co je sledují ze země, to taky není úplná hitparáda. Publikum chce show, od toho je to publikum. Věděl to už meziválečný akrobat a fenomenální letec Ernst Udet, který užaslým divákům předváděl se svým dvouplošníkem takové „evoluce“ (řečeno jazykem dobrodružných knížek o hrdinném pilotu Bigglesovi), že i po osmdesáti letech představují absolutní špičku pilotního umění. Zároveň by je však žádný pořadatel leteckého dne zřejmě nepovolil. Udet se s letounem dokázal snášet k zemi doslova jako padající list, on a stroj byli jeden organismus.  Vrcholným Udetovým kouskem, chcete-li „trikem“, bylo zdvihnutí kapesníku koncem křídla ze země! Jeho výkon chtěl před lety napodobit vynikající český akrobat Martin Stáhalík, jenže už to nestihl. Nešťastně zahynul v roce 2001 při cvičném letu v Holandsku.

Petr Kopfstein of Czech Republic performs during the qualifying day of the second stage of the Red Bull Air Race World Championship at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria on April 23, 2016.
Český pilot v seriálu Red Bull Air Race Petr Kopfstein během letu v druhém letošním podniku ve Spielbergu v Rakousku

Avšak show must go on, návštěvníci leteckých akcí se přišli bavit, nad hotdogy a zmrzlinami, i ve frontě na toitoiky chtějí tajit dech nad vzdušným cirkusem. Rádi se nechají opakovaně klamat „opilým zlodějem letadla“, který je ve skutečnosti zkušeným akrobatem, milují „wing walkery“ a vzdušné kaskadéry (k vidění spíše ve Spojených státech), nad jejichž výkony žasnou a současně trnou, co všechno by se mohlo stát. Riziko fatální lidské chyby se vznáší ve vzduchu i spolu s akrobatickými skupinami. Vzrušení tímto druhem nebezpečí se objevuje dokonce ve slavném románu Nesmrtelnost od Milana Kundery, který si v předmětné pasáži bete na mušku „loveckou vášeň“ číhajících fotografů: „Uprostřed časopisu byla reportáž o katastrofě, která se udala během letecké exhibice. Do zástupu diváků se zřítilo hořící letadlo. Fotografie byly veliké, každá z nich zabírala obě strany rozevřeného magazínu. (…) Agnes nemohla odtrhnout pohled a myslila na to, jakou divokou radost musil zažít fotograf, který se nudil při banální podívané a najednou viděl, jak mu v podobě hořícího avionu padá z nebe štěstí!“. Předobrazem v knize nepojmenované události byla nejspíš tragédie na leteckém dni v německém Rammsteinu v létě 1988.

Slalom na Dunaji

Ale cestou do Budapešti si podobně temnými myšlenkami nezatěžuji hlavu, stačí temné mraky, které se na nebi houfují do souvislé oblačnosti a naplňují nepříznivou předpověď: v Maďarsku je zataženo, leje, trénovalo se jen v pátek, kvalifikace se asi nepoletí, pokud se vůbec poletí… No, uvidíme.

red-budap
Martin Šonka nad Dunajem při závodu v Budapešti

Létání mezi pylony je velká podívaná, ale také pravý letecký sport, který vznikl v roce 2003 a o dva roky později už měl své mistrovství světa. Jde o jakýsi seriál, který vzdáleně připomíná rytířská klání, v nichž se však nebojuje na koních a s dřevci, ale s mnoha koňmi se tu pracuje také a místo dřevců zkušení akrobaté pevně svírají řídicí páky svých speciálních letadel. Red Bull Air Race vlastně kombinuje rychlostní závody kolem pylonů, které mají tradici rovněž v USA už z meziválečné doby, a umění a přesnost provádění akrobatických prvků. Jde o zajímavý (a vůbec nejrychlejší) motorsport, který je dramatický a divácky velmi vděčný, ale přitom je důkladně postaráno o bezpečnost – jak závodníků, tak jejich publika. V desetileté historii závodů (mezi roky 2011-2013 se mistrovství nekonalo, dílem i kvůli zavádění nových bezpečnostních pravidel) se při nich nestala žádná nehoda s úmrtím nebo těžkým zraněním. Jen v sérii 2010 skončil Brazilec Adilson Kindelmann při tréninku se svým letadlem v řece Swan River v Perthu. Záchranný tým ho však bleskově vytáhl z vody a pilot utrpěl jen drobná zranění.

Martin Sonka of the Czech Republic sits in his airplane during a free practice at the seventh stage of the Red Bull Air Race World Championship at Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, Indiana, United States on September 30, 2016.
Soustředěný Martin Šonka před letem v Indianapolis

Nad vodou se létá v seriálu často, Budapešť v tomoto ohledu patří k nejhezčím závodům. Mimochodem, znáte maminčino vražedné doporučení pilotovi: „Lítej pomalu a nízko a do zatáček brzdi!“? Nízko se tu opravdu létá, letci dokonce podlétávají most přes řeku, což kvůli o tři metry vyšší hladině Dunaje jury letos nepovolila. O co se však letí níže, o to se musí přidat na rychlosti, protože turnajem postupuje dál ten, kdo v přímém duelu s dalším letcem proletí trať správně a v lepším čase. Ačkoli na tom úsměvném brzdění v zatáčkách přece jen něco je – piloti nesmějí překročit přetížení 12 G (což prozrazuje výrazné zkrácení trati při obrátkách), neboť to je jeden z hlavních důvodů diskvalifikace. Ve vzduchu zkrátka nejsou krajnice jako na silnici a minimální délku trati je třeba ohlídat. Létání mezi pylony je tedy podobně jako u automobilových závodů uměním rychlosti a správné stopy.

Zakleté počasí

Mohutný kalný Dunaj se valí pod mosty a oba břehy jsou poseté deštníky, kryjící před deštěm netrpělivé diváky. Traťové pylony tyčící se nad vodu do výšky pětadvaceti metrů jako obří cukrové homole se ve větru kymácejí. Fouká vítr a panuje nepříjemná turbulnce. Déšť není silný, ale je vytrvalý, start se několikrát odkládá, chvíli se zdá, že se závod dokonce zruší. Nakonec se ale Svatý Petr přece jen slituje a pořadatelé závod odmávnou. I oko laika však vidí, že podmínky nejsou ideální, z pohedu diváka je ale závod svým způsobm atraktivnější – fouká vítr, s letadly chvíli laškuje turbulence a ani viditelnost není nejlepší.

Naši piloti jsou pod tlakem; Australan Hall v duelu s Martinem Šonkou zaletěl velmi solidní čas a český pilot musí pádně odpovědět. Rytmus a rychlost jsou dobré, efektní srovnání trajektorií na obrazovce vyznívá pro naše barvy, dokud nepřijde ta zatracená obrátka, kde při za to Martin víc vezme… Na obří obrazovce se rozsvítí překročení 12 G a výmluvná zkratka DNF. Martin Šonka je diskvlifikován a tentorkát končí bez bodu. Také druhý český zástupce Petr Kopfstein vyjde bodově naprázdno, protože je v cíli pomalejší než jeho soupeř a pozdější vítěz celého závodu Němec Matthias Dolderer. Navíc dostává dvouvteřinovou penalizaci za špatný průlet poslední brány. „To je ta nováčkovská daň,“ říká později český talentovaný pilot, ze kterého stále vyzařuje klid a humor. „Pak jsem zjistil, že jsem si ani správně nenastavil bohatost směsi, takže motor neběžel, jak měl. Ale to není výmluva, podmínky jsme měli všichni stejný. Tak jim to snad ukážu příště.“

Petr Kopfstein of Czech Republic performs during the training of the first stage of the Red Bull Air Race World Championship in Abu Dhabi, United Arab Emirates on March 10, 2016.
Petr Kopfstein při tréninkovém letu v Abú Zabí

Počasí nemělo s leteckým podnikem trpělivost dlouho; vítr znovu zesílil, začalo mžít a kouřmo nad vodou zhoršilo už beztak nevalnou viditelnost. A čekat na zlepšení se už nedalo, protože právě časový skluz závodu kvůli počasí byl důvodem, proč po kole, ze kterého vzešla nejlepší čtyřka, už jury poslední lety „final four“ skrečovala. Matthias Dolderer se tak vlastně radoval předčasně ze svého vítězství, ale onu příslovečnou předčasnou radost už mu tentorkát nikdo nepřekazil…

Body a smutek

Uteklo čtvrt roku a letošní seriál Red Bull Air Race je u konce. Po Budapešti následoval závod v britském Ascotu, kde Martin Šonka skončil pátý. V dalším závodě v německém Lausitzu si i přes diskvalifikaci v kvalifikačních letech kvůli překročeným otáčkám motoru vyletěl nakonec čtvrté místo. Také druhý český pilot, Petr Kopfstein, který byl letos v „Masters“ nováčkem, o sobě dal vědět – v jednom z tréninků zaletěl druhý nejrychlejší čas. Petr se v sezoně neustále zlepšoval, osvědčil velký talent, rozvahu, a konkurence s ním musí počítat.

Matthias Dolderer of Germany and Martin Sonka of the Czech Republic fly over the Horseshoe Bend in Page, United States prior the final stage of the Red Bull Air Race World Championship on October 12, 2016.
Matthias Dolderer (bílé letadlo) a Martin Šonka nad Horseshoe Bend, meandrem řeky Colorado, 12. října 2016

Závod nad legendárním okruhem v Indianapolis měl být v seriálu předposledním, ale nakonec byl posledním, kde se přidělovaly body. Závěrečné klání mezi pylony v Las Vegas bylo předčasně ukončeno kvůli silnému větru. Díky poměrně stabilním výsledkům se z mistrovského titulu nakonec radoval Matthias Dolderer.

Matthias Dolderer of Germany kisses the yard of bricks after the finals at the seventh stage of the Red Bull Air Race World Championship at Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, Indiana, United States on October 2, 2016.
Letošní vítěz Red Bull Air Race World Championship Němec Matthias Dolderer

V Indianapolis mohl Martin Šonka pomýšlet ještě na celkově šesté místo v celkovém pořadí šampionátu. Velmi dobře si vedl v tréninku, v závodě nakonec skončil sedmý. Před posledním podnikem v Las Vegas však se silným větrem dorazila i neblahá zpráva – zpětná analýza dat zjistila překročení otáček motoru i při závodě V Ascotu, Martin Šonka tak přišel dodatečně o šest bodů a celkově letos skončil na devátém místě. Nejlepším letošním výsledkem bylo 2. místo v japonské Chibě, kde zaletěl těsně stříbrný čas za domácím Jošihide Muroyou. Tím vyrovnal své druhé místo z Rovinje z loňska. Loni Martin Šonka obsadil v sérii Masters celkově čtvrtou příčku ze čtrnácti, když dlouho bojoval o bronz s Rakušanem Hannesem Archem. Ten, bohužel, figuroval i v nejsmutnější zprávě letošního ročníku; večer 8. září zahynul při havárii soukromého vrtulníku poblíž Grossglockneru. Podnik Red Bull Air Race přišel o jednoho z nejlepších matadorů leteckého sportu.

Hannes Arch of Austria seen during the training of the third stage of the Red Bull Air Race World Championship in Chiba, Japan on June 3, 2016.
Světový seriál leteckých závodů zarmoutila smutná zpráva – Hannes Arch zahynul 8. září v horách při havárii soukromé helikoptéry

***

Hlavou dolů a zase zpátky

Ve chvíli, kdy se člověk díky svmu důmyslu dostal do vzduchu a udržel se v něm pár vteřin a minut, bylo rovněž jen otázkou času, kdy mu přímý let přestane stačit. Opatrné zatáčky a let v kruhu už vyzkoušeli bratři Wrightové. O deset let později předvedl francouzský aviatik Adolphe Pégoud první let na zádech a vysloužil si tak obdiv žen i mužů, u mužů snad s příchutí závisti. Pégoud přidal i další akrobatické prvky a první přemet (looping) předvedl Rus Alexandr Něstěrov.

Martin Sonka of the Czech Republic performs during the finals at the seventh stage of the Red Bull Air Race World Championship at Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, Indiana, United States on October 2, 2016.
Martin Šonka prolétává mezi pylony na trati závodu v Indianapolis

 

Leteckou akrobacii výrazně posunula stíhací esa během I. světové války (například Immelmannův překrut je pojmenovaný po obávaném německém stíhači Maxu Immelmannovi). V meziválečném období, které bylo zlatou érou československého letectví, do akrobacie významně promlouvali čeští letci jako František Novák nebo František Malkovský. Unikátní bylo také české akrobatické trio Novák-Široký-Hubáček létající na strojích Avia, které byly společně svázány gumovými lany!

V poválečné době se historicky prvním mistrem světa v letecké akrobacii stal v roce 1960 Ladislav Bezák. Ten o jedenáct let později se svým sportovním letadlem, do něhož vtěsnal celou rodinu, riskantním způsobem, kdy využíval umění vyšší pilotáže, úspěšně emigroval do Německa.

bezak
Ladislav Bezák, historicky první mistr světa v letecké akrobacii z roku 1960

Abyste měli na airshow jasno

Přemet – letadlo opisuje přibližně kruhovou dráhu ve svislé rovině

Výkrut – otočení letadla o 360° kolem jeho podélné osy, zpravidla za vodorovného letu, může však být také vzestupný, sestupný nebo poloviční (otočení pouze o 180°)

Zvrat – Z malé rychlosti otočení letounu půl výkrutem na záda a přitažení letadla do proti směru letu

Překrut – rychlé uvedení letadla v opačný směr letu se současným získáním (popřípadě úbytkem) výšky. Obrat začíná přemetem, na který navazuje poloviční výkrut.

Souvrat – za strmého stoupavého letu změní letadlo na vrcholu při velmi malé rychlosti směr letu o 180° a pokračuje strmým sestupným letem až do vybrání na původní letové hladině.

Vývrtka – letadlo pohybuje směrem k zemi po šroubovici o svislé ose s velmi malým poloměrem (metr), křídlo je v autorotaci a letadlo se otáčí kolem svislé osy jdoucí těžištěm.

Text: David Nesnídal, foto: Red Bull, archiv