(Osobnosti) Michal Mička, majitel Pietro Filipi a značky Kara

Mička Michal

Jak se z člověka z pojišťovny stal  majitel dvou známých českých značek? Jak plánuje postupovat dál a co takový život obnáší? Sedli jsme si s Michalem Mičkou, úspěšným mužem a především inspirativním člověkem. 

Jak jste začínal?

Začínal jsem s prací pojišťovacího zprostředkovatele, kde jsem se naučil základy obchodu. Protože jsem patřil k nejlepším, rodiče, kteří měli zkušenosti v oboru, mi navrhli společně založit firmu. Tu jsme rozvíjeli 3 roky, než jsem založil vlastní společnost FinFin.

Jak to pokračovalo?

Po dvou letech přišla nabídka od Davida Rusňáka a domluvili jsme se na vložení FinFin do DRFG výměnou za 20% podíl. Z peněz, které jsem následně dostal z prodeje podílu v DRFG, jsem založil Incomming Ventures a začal investovat do technologických firem. Následně vznikla současná C2H, jejíž součástí už jsou i Pietro Filipi a Kara.

Čemu přisuzujete svůj úspěch?

V první řadě jsem vděčný svým rodičům za výchovu. Také si myslím, že je to otázka genů a předurčených talentů. Za úspěchem se potom ukrývají tisíce hodin tvrdé práce, disciplíny a vytrvalosti. To zní možná jako klišé, ale opravdu je to tak. Dále je potřeba jít do toho s otevřenou hlavou a nebát se dělat těžká rozhodnutí a z nich pramenící chyby.

Jak vybíráte své investice?

Aktuálně je to podle oblasti, ve které pracuju a podle firemní strategie. Fashion je oblast, pro kterou máme zázemí, umíme ji analyzovat a máme v týmu ty správné lidi. V tuto chvíli jdou tedy peníze především do vlastních firem a do expanze značek Pietro Filipi, Kara a Etam. Při výběru minoritní investice, tedy tam, kde nemám úplnou kontrolu, se dívám v první řadě na tým lidí. Teprve potom je na řadě produkt a jeho škálovatelnost, aktuální čísla, efektivita fungování týmu, konkurence, inovace atd.

Čeho chcete dosáhnout?

Chtěl bych vybudovat globálně úspěšný byznys, tedy mít většinu obratu společností v zahraničí a operovat na všech kontinentech.

Proč jste se rozhodl pro fashion?

Móda mě baví. Líbí se mi přemýšlet nad tím, jak reflektuje dění ve společnosti. Líbí se mi myšlenka ukazovat Čechům, jak se na kterou příležitost oblékat a byznys je nejlepší způsob, jak to ovlivnit. V módě jsou navíc stejné principy jako v umění, musí mít nějakou message a charakteristiku, bez toho se to neobejde. A tak je to správně.

Chtěl jste se pustit do oblasti módy nebo to byla zkrátka dobrá nabídka?

Pietro Filipi byla zajímavá příležitost. Brand s dobrým zázemím, renomé a skvělý výchozí bod začít budovat něco většího. V kontextu toho jsem si uvědomil, že existuje prostor pro konsolidaci. S větším obratem a sortimentem se lépe dostanete do zahraničí a máte lepší výchozí pozici pro vyjednávání podmínek. Levněji nakupujete reklamu, zvyšujete profitabilitu jednotlivých značek atd. V návaznosti na to přišla Kara a nyní Etam.

Jak reagujete na trendy?

Trendy určuje dění ve společnosti a móda ho reflektuje. Naši návrháři aktuální dění sledují a ví, z čeho trendy vychází a proč jsou takové, jaké jsou. Další složkou jsou sociologické výzkumy. Například u barev se několik let dopředu ví, jaké odstíny budou v příštích letech trendy, funguje tam něco jako estetická evoluce.

Podle čeho vybíráte tváře kampaně?

Tváře kampaně vybíráme podle toho, jakou chceme zákazníkovi sdělit zprávu. Chceme, aby to bylo autentické a rezonovalo to. Tak třeba Berdychovi – hledali jsme pár, který má úspěšný trvalý vztah postavený na pevných základech a dali jsme to do paralely s Pietro Filipi. Aby bylo něco kvalitní, vyžaduje to čas. To je message celé slow fashion, kterou děláme.

Jak se společnostem daří?

Skvěle. Nárůsty v tržbách jsou v Pietro Filipi i Kara. Kara je letos 20 % nad plánem a oproti loňsku je to nárůst o 35 %. Velkou výhodou je centralizace managementu. Naším záměrem jako C2H je hledat ty nejlepší lidi v oboru. Díky tomu, že jsme velcí, se nám daří spolupracovat například s lidmi, kteří se po několika letech v zahraničí vrací do Prahy a sami se ozývají, protože o nás vědí. Náš ředitel produktu pracoval 10 let v Paříži, šéf produktu v Londýně a na Blízkém východě, další projekt manažer v New Yorku a tak dále. Naši lidé se zahraničními zkušenostmi zkrátka patří mezi ty nejlepší ve svém oboru.

Máte v plánu zahraniční expanzi?

Samozřejmě se díváme na trh, tam, kde to dává smysl. Máme nějakou domněnku a pak si ji jedeme potvrdit. Sledujeme, jak to funguje. Zahraniční partneři nás provádějí po centrech, dávají nám insight. Známe tedy tržby a můžeme srovnávat. Počítáme náklady na marketing, pobočky a lidi, dáváme to do byznys plánu, prioritizujeme a podle toho se rozhodujeme. Je třeba sledovat, v jakém cyklu je ekonomika, makro ukazatele a další věci, které ten byznys ovlivňují. Aktuálně uvažujeme o dvou lokalitách, což je Střední a Blízký východ, kde máme zanalyzovanou Dubaj. Tam vidíme velkou příležitost vzhledem k velké kupní síle a krizi v retailu. Druhou lokalitou je střední a východní Evropa, kde je trh velmi podobný tomu našemu a s vysokou mírou pravděpodobnosti tam budeme otevírat obchody už v příštím roce.

Čím se inspirujete? Zahraničím? Necháváte návrhářům volnou ruku?

Značku tvoří návrháři pod dohledem kreativního a designového ředitele. Všichni prochází obchody, jezdí na fashion weeky, veletrhy s látkami, zkrátka cestují po světě a zajímají se. Jsou to lidé, kteří se tím živí a milují to. Standardem v odvětví je také přístup do databáze WGSN, která zkoumá trendy a výzkumy o oboru.

Jaké plánujete novinky?

V červnu budeme otevírat několik poboček s dámským spodním prádlem Etam, které budeme v České republice a na Slovensku prodávat. V druhé polovině roku bychom chtěli přivést další franšízové značky, které bychom chtěli ve zmíněných regionech rozvíjet společně s našimi značkami Pietro Filipi a Kara.