Prazdroj slaví – tak jedno na ex!

Prazdroj-brána

Asi znáte úsloví, že vždycky je důvod se napít. Nyní to platí dvojnásob, protože Plzeňský Prazdroj zahájil oslavy 175 let od založení první várky piva Pilsner Urquell.

Slavnosti spojené s jedním z nejúspěšnějších českých vývozních artiklů potrvají až do listopadu, kdy první várku Pilsner Urquell v roce 1842 poprvé ochutnali plzeňští měšťané. „Jaký obdiv nastal, když zaskvěla se zlatavá jeho barva a sněhobílá pěna se nad ní vznášela,“ zapsal tehdejší kronikář, jehož zápis ocitoval na slavnostní večeři ve Slévárně Pražského Hradu vrchní sládek Václav Berka.

Berka
Vrchní sládek Václav Berka při slavnostním narážení soudku Pilsner Urquell ve Slévárně Pražského Hradu

Večeře 5.dubna ve Slévárně Pražského Hradu byla důstojným zahájením oslav plzeňského piva – pětibodové menu bylo totožné s tím, které se servírovalo při návštěvě amerického prezidenta Billa Clintona v lednu 1994. Před večeří a mezi jejími chody se v komentářích střídali obchodní zástupci Prazdroje s popularizátorem etikety a někdejším mluvčí prezidenta Havla Ladislavem Špačkem. Hosté si tedy nejen pochutnali, ale dozvěděli se mnoho zajímavého z historie českého „tekutého zlata“, které ovlivnilo pivovarnictví v celém světě. Vrchní sládek Václav Berka i Ladislav Špaček navíc přidali příběhy, v nichž plzeňské pivo přímo vstoupilo do veliké historie a bylo dokonce pojítkem při dějinotvorných rozhovorech a událostech.

Prazdroj-spot-174-let
Z nového reklamního spotu ke 175. výročí Pilsner Urquell

Plzeň pil třeba v pražské hospodě U Tygra spolu s Václavem Havlem a Bohumilem Hrabalem americký prezident Bill Clinton. Týž prezident pak při neformálním večeru s Jacquesem Chiracem žádal pivo Pilsner Urquell i v jedné vyhlášené pařížské vinárně (!), kde oběma státníkům mohli vyjít vstříc jedině proto, že měli ve sklepě „zásobičku“ plzeňského, kterou uchovávali na přání filmaře Miloše Formana. Ten byl samozřejmě velkorysý a prezidenty nenechal na suchu…

Legendy plodí legendy

Příběh piva Pilsner Urquell je příběhem odhodlání, které korunoval obrovský úspěch. Jeho historie je podobně pestrá jako historie českých zemí, se kterou je neodmyslitelně spjatá. Sestává z velkých i z každodenních drobných příběhů a je pohonnou látkou organismu, který sládek Václav Berka na slavnostním večeru nazval „první sociální sítí na světě“ – hospody! (a není to jen proslulá pražská hospoda U Pinkasů, kde tehdejší krejčí Jakub Pinkas jako první rozpoznal ve zlatavém pivě dar, pověsil krejčovinu na hřebík a dal vzniknout další legendě)

grant
Marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Grant McKenzie

Plzeňské pivo se dnes prodává po celém světě. Nejvíce ho vypije Evropa, ale zájem roste i v Asii (velkým odběratelem se stává například Jižní Korea, kde se za půllitr Pilsner Urquell v restauraci platí v přepočtu kolem 500 korun!). Podle zástupců pivovaru je však stejně důležité, že ruku v ruce s rostoucími prodeji jde i postupné šíření české pivní kultury, tedy kultury správného čepování piva. Sklenice či půllitr piva nezaměnitelné chuti, řízu, a s čepicí pěny je totiž ta nejlepší reklama pro nápoj, který si získal svět.

Oslavy Plzeňského Prazdroje budou probíhat různými formami až do podzimu, kdy vyvrcholí oblíbeným Pilsner Festem.

Foto: archiv