Proč si užít Mille Miglia

_69_6I6A7265

Jeden z nejslavnějších automobilových závodů všech dob Mille Miglia na vlastní kůži!

Itálie je fajn, o tom není nutné polemizovat. Ale zejména na severu je brutálně pomalý provoz, spousta betonu a dálnice jsou nudné. Existuje ale chvilka, jen jedinkrát v roce, kdy si můžete roadtrip do této krásné země užít a navíc být součástí noblesní chlapácké zábavy. To když se stanete součástí slavného závodu Mille Miglia.

Pro ty, kteří vůbec netuší: Mille Miglia („Tisíc mil“) je složitou setinovou rallye, během níž se bezmála pětistovka klasických automobilů během čtyř dní prožene Itálií. Start i cíl je v Brescii na severu a přes nejznámější historická města se východní částí jede až do Říma a pak západní zase zpět. Je to ohromná show, prestižní událost se startovným okolo osmi tisíc eur a čekací listinou, kam se člověk jen tak nedostane. Navíc jsou k ní přidruženy další dva závody – Ferrari Tribute a Mercedes Challenge.

_8_6I6A6085

 

Výhodou Mille Miglia je fakt, že součástí se může stát každý. Jede se po běžných silnicích, policie čistí koloně cestu a závodníci mají vždy přednost. Rychlostní omezení a další pravidla se ignorují. V polovině května Itálie ožívá svátkem aut a každý, kdo má srdce na správném místě, se aspoň na chvilku připojí ke koloně, nebo minimálně fandí podél trati.

Jako každý rok jsme i letos vyrazili na cestu za červenou šipkou, která Mille Miglia symbolizuje. Podle obvyklého plánu jsme se s partou kamarádů sebrali, půjčili si nové auto (tentokrát skvělé BMW 530d GT), zařídili si akreditaci (kterou není snadné získat, ale dá se bez ní žít) a pak už během noci proletěli evropské dálnice, abychom se v den startu setkali s automobilovou nádherou. Už při procházení centrem Brescie, které je plné úžasných burácejících strojů a nadšených lidí, budete plesat nadšením. Ale nejlepší je stejně okamžik, kdy se celý kolos dá do pohybu.

_30_6I6A7459

 

V praxi nebudete vědět, kam se dřív dívat. Zda obdivovat zmíněné klasické automobily či moderní supersporty, kochat se architekturou a krajinou. Anebo si jen tak užívat genia loci. Mille Miglia je doslova nabitá emocemi. Každé zaburácení otevřeného výfuku je odměněno bouřlivým potleskem, každý klasický stroj je vítán davy nadšenců, pozvedávajícími sklenku vína.

A pak je tu samotná jízda. závod je skvělou průpravou zkušených řidičů, takže pokud se za volantem necítíte sebejistě, vůbec se o její absolvování nepokoušejte. Staré stroje se často rozjíždějí do rychlostí nad 120 km/h a poté prudce zpomalují, když starší dámy v pandách nečekaně odbočují vlevo. Mille Miglia vyžaduje absolutní soustředěnost a předvídání, a samozřejmě také výkonný vůz. Klidně přiznám, že našich 258 koní nám nestačilo vždy a stávalo se, že jsme prostě nedokázali držet krok se 60 let starým vozem. Konkrétně třeba s Jaguarem D-Type nebo některými dvanáctiválcovými Ferrari, která umí dosáhnout maximální rychlosti přes 200 km/h.

Snímek obrazovky 2017-08-16 v 21.31.38

Výlet vyžaduje přípravu a plánování. V koloně se pohybuje kromě také zhruba 150 Ferrari a 80 Mercedesů, mnoho servisních a doprovodných dodávek či velkých výkonných SUV a řady soukromých veteránů či moderních sporťáků. Není čas ztrácet čas. Pokud se zapomenete někde u špaget, kolona vám prostě ujede a už jí budete těžko dohánět. Nejlepší je se během dne postupně propadat startovním polem, abyste z té velké parády zažili co nejvíc. Skvělé fotky sice řeknou mnohé, ale bohužel nezachytí zvuk, vůni a dynamiku průjezdů. Častokrát jsme (podobně jako mnozí další) zastavili u krajnice někde na výjezdu z města a fandili těm opečovávaným skvostům a jejich řidičům, kteří pořádně proplachovaly karburátory. Jestli si říkáte, že vás stará auta zase tak moc neberou, věřte mi, že během závodu změníte názor. Mají charizma a kouzlo ruční práce, jsou to osobnosti. A ráda se předvádějí…

I když závod startuje ve čtvrtek a končí v neděli, je tak intenzivní, že čas prostě ubíhá rychleji než v běžném životě. Z letošní trasy, která se každý rok lehce mění, protože velká města mají samozřejmě zájem se účastnit, bych vypíchl několik okamžiků. Tradičně úžasná je Brescie, ale letos mě skutečně dostal rychlý příjezd do večerního Říma. Pouhých několik desítek minut poté, co jsme dorazili, se totiž přihnala pořádná bouře, která starobylé město doslova zaplavila. Bylo to dramatické, úžasné a nabité (nejen) statickou energií. Velmi příjemné bylo tradičně Toskánsko, zejména pak městečko zvané Radicofani, kam se rádi vracíme. Vynechat nelze ani Sienu a její typické náměstí ve tvaru lavoru. Trochu mi chyběla Florencie, ale třeba zase příště.

O proslulém závodu už byly napsány knihy a já bych nejraději psal dál. Jenže přenést tu sílu společné radosti je velmi těžké, ne-li nemožné. Proto doporučuji jediné – jeďte se tam podívat, uvidíte, že zažijete krásnou a jedinečnou akci plnou krásy i adrenalinu. V době, kdy nás spoutává stále víc zákazů a omezení je cesta za červenou šipkou balzámem pro duši.

 

V číslech

1927

V tomto roce byl závod založen

21

tolik hodin zabral závod prvnímu vítězi

10

Přesněji 10 hodin a 7 minut – rekord trati, který v roce 1955 vytvořil závodník Stirling Moss. Zlé jazyky tvrdí, že za pomoci dexedrinu…

1957

Do závodu se mohou dostat pouze stroje vyrobené v letech 1927 až 1957, které se minimálně typově účastnily původní závodní série

 

Snímek obrazovky 2017-08-16 v 21.31.20

Co je k vidění

Ve zkratce to nejlepší, co dal automobilizmus světu: klasická ferrari, alfyromeo, bugatti, jaguary, astonmartiny, bentley, maserati, fiaty, mercedesy, BMW a mnoho dalších, méně známých italských značek. Mezi nimi vynikají zejména sportovní Siaty a Cisitalie, krásné stroje z padesátých let, které vás okouzlí nejen svou elegancí, ale i výkonem.

 

text: František Vahala

foto: Ondřej Kroutil