(rozhovor) Jan Skovajsa, zakladatel a tvůrce myTimi

Jan-Skovajsa-1-2

Inovátor, moderní člověk a inspirativní osobnost, Jan Skovajsa, založil před nějakým časem službu myTimi, která každému dává možnost mít osobního asistenta. S námi se pobavil o inspiraci, cestě mladého podnikatele a úspěchu.

mytimi_logo copy

Co byla první idea u myTimi, která vedla k založení?
Netrpělivost. Zjednodušeně řečeno jsem člověk, který nerad někde, nebo na něco čeká. Proto, když jsem na úřadě čekal na doklad, tak mne hned napadlo, zda by to nemohl udělat někdo jiný. Následně mne napadalo, jestli za mne nemůže dělat téměř všechno někdo jiný, díky čemuž jsem zjistil, že podobná služba u nás není a myšlenka byla na světě.

Pro jakého potenciálního klienta je služba určena?
Služba je určena pro širokou veřejnost. Chceme, aby se lidé zamysleli nad užíváním svého času. Naši zákazníci by neměli řešit žádné věci, které je rozčilují, ať už to je výběr a balení dárků, nebo návštěvy úřadů. Další část myTimi je vytvořena pro firemní zákazníky, kteří si obvykle pronajmou určitý čas Timiho a používají ho jako osobního asistenta, to je zejména určeno pro tzv. Soho neboli živnostníky a menší podnikatelé. Zároveň nás velmi mile překvapilo, že službu do větší míry používají maminky na mateřské.

Co Vás vedlo k založení?
Již delší dobu jsme s investory přemýšleli nad vytvořením projektu pro širokou veřejnost, nicméně skutečný impulz přišel až s nápadem ve spojení se zkušeností z úřadu. Nicméně nápad už jsem v hlavě nosil delší dobu, někde hluboko zasunutý, který jen čekal na reálný obrys. Už nějakých 10 let vnímám, že většina lidi se ke svému času chovu vysloveně neracionálně, například rozmotávají papírového draka 2 hodiny, když si mohou za 50 Kč koupit nového, nebo jedou 20 km pro levnější benzín, k těmto zkratkovitým myšlenkám podle mne sklouzne každý člověk nehledě na příjem nebo sociální vrstvu. Já bych si jen přál, aby díky naší službě měli všichni více volného času na věci, na kterých záleží.

Má myTimi nějaké plány na rozšíření?
Jeden z větších plánů jsme realizovali nyní, právě přidáním části pro menší podnikatele. Dále chystáme projekt pro korporace a jejich zaměstnance a jakmile budeme mít pocit, že je potenciál Prahy a České republiky vyčerpaný, pak nás to táhne do Německa, čistě z toho důvodu, že je to relativně blízko, takže by se to mělo zvládnout uřídit.

Dále se určitě chystáme přidat mobilní aplikaci a výrazně vylepšit prostředí pro profily našich klientů.

Jaká byla pro vás, pro zakladatele start-upu, cesta k vlastnímu byznysu tady u nás?
(smích) V České republice je podnikání velice náročné, až mi skoro přijde, že se veřejná správa snaží vysloveně házet klacky pod nohy zkostnatělými pravidly. Neberte mne špatně, jsem rád, že žiji v ČR a v zásadě mi nechybí nic ani po legislativní stránce. Nicméně podnikání by tu opravdu mohlo mít mnohem rychlejší procesy a legislativu. Zároveň vnímám dost velké nedostatky v oblasti IFRS. Další velká část pro mne byla o trpělivosti, při podnikání trvá všechno mnohem déle, než když si věci děláte sami, ale to bylo spíše moje osobní zjištění nezávislé na lokalitě.

Pro jaké služby je myTimi nejlepší?
Lepší otázka, je pro které není? :) Dělám si jen legraci. Myslím, že opravdu velká síla je v oblasti osobní tzv. ”virtuální” asistence, což je náhrada klasického asistenta. Další výhoda je v chytrém kurýrovi, tedy fyzickém zastoupení na úřadech, v obchodech, v jednání s dodavateli, organizování různých událostí.

Další silnou skupinou je pro nás určitě pomoc při cestování, kdy v dnešní době vyznat se v tom, co je dobré a vhodné vidět v různých lokalitách, jak se tam dostat a zařídit je, se zdá na první pohled jasné, ale ve skutečnosti neuvěřitelně nepřehledné.

Nejčastější úkoly jsou tzv. typu “prokrastinace”, kdy nám zákazníci zadávají úkoly, které musí být hotové, ale oni je odkládají. Např. výměna pneumatik, pravidelné prohlídky auta, sehnat paní na uklízení, zařídit nového lékaře, zajistit dětem kroužky apod.

Na jaké služby pro moderního muže byste myTimi doporučil?
Rozhodně číslo 1. je virtuální asistence, myslím, že kdokoliv měl asistenta, tak ví, kolik dokáže ušetřit času. Zároveň také ví, že asistent na plný úvazek obvykle nepracuje všechny hodiny a je to vyhazování peněz. Číslo 2. je starost o auto. A číslo 3. je jakékoliv zařizování s úřady nebo se státní správou, případně pojišťovnami. Trochu bonusové číslo pro každého je výběr, koupě a zabalení dárků, kytek a všech narozeninových, případně výročních událostí. Všichni víme, že to musíme dělat, ale také víme, s jakou nechutí musíme vybírat dárky, nebo jít vybírat kytku.

Používáte službu i vy?
(smích) Určitě, jsem jeden z jejich největších uživatelů. Pokud bych myšlence nevěřil sám, tak by se mi to velmi špatně prodávalo dál. Dalším důvodem proč ji používám, je lenost a také samotný vývoj produktu. Nic nedokáže nahradit osobní zkušenost s produktem, který vyvíjíte. Díky tomu nežijete v iluzi toho, jak si myslíte, že to probíhá, ale máte poměrně jasnou představu.

Kdo stojí za vyřizováním požadavků?
Asistenti myTimi, kteří si sami začali říkat Timíci. Ve skutečnosti jsou to velmi pečlivě vybíraní lidé, kteří rádi zařizují věci pro ostatní a chtějí budovat něco zcela nového. Do myTimi přijmeme zhruba 1/100 uchazečů a jediným kritériem je bystrost. Naše zaměstnance a kolegy dáváme všude, kde se dá, na jejich výběr a kvalitu jsme pořádně pyšní:)

Existuje nějaká otázka, na kterou se vás nikdo nikdy nezeptal?
Určitě ano. Jestli je v současné chvíli myTimi tam, kde jsme ho chtěli jako investoři mít? Vždycky mi přijde, že u této otázky se všichni bojí odpovědi. Určitě existuje spousta projektů, kde je tato otázka nebezpečná, ale to obvykle souvisí s projekty bez výsledků, nebo s těmi, kteří stále vyvíjí a nic neprodávají. Odpověď je jednoduchá: Ano, jsme zhruba o 10 – 20 % dál, než jsme v této fázi čekali, jsme velice číselně orientovaní a meziroční růst nějakých 350 % nás těší, to nic nemění na tom, že všechno, co děláte, se také časem musí zaplatit.