(rozhovor) Lukáš Pipek: Každý chceme mít něco originálního

Snímek obrazovky 2017-11-22 v 19.48.20

Už příští pondělí obsadí sedmidomí v Hybernské ulici 4, sídlo budoucího otevřeného kampusu, přehlídka designu Czech Design Week Podzim 2017. Kromě prodejní výstavy nejlepších šperků, módy, nábytku či bytových doplňků, designérům z Čech i ze světa, se můžete těšit na křest knihy City Primeval: New York Berlin Prague od Roberta Carritherse a Louise Armanda, křest kalendáře Jan Kaplický – „Personal by Alžběta Jungrová 2018“, vernisáž Gerarda Kuijperse-Střet titánu, v Galerii 1 talk show o vzniku globální retail charitativní značky Maappi a další přednášky. Lukáše Pipka, ředitele festivalu, jsme vyzpovídali těsně před začátkem týdenního maratonu designu.

440 Audio

440_audio_g3_MG_0961

Kolik práce zabere příprava takové události jako je Czech Design Week?

Pro mě je to práce během celého roku. Sotva skončí jeden, hned se začne připravovat další. Díky tomu, že letos byl i jarní Czech Design Week, tak jsem toho volna měl skutečně minimálně.

V Česku je plno kvalitního designu, ale je potřeba ho dostat ven.

Co je cílem Czech Design Week?

Když jsem koncept celé akce tvořil, radil jsem se s designéry, ale ptal jsem se na názor i nezávislého publika. Vadilo mi, že všechny design akce v Česku fungují hodně stejně. Koncept Czech Design Week stojí na kurátorech, kteří z přihlášek vyberou to, co podle nich je in a originální a zajímavé. Vystavovatele tedy nevybírám já, ale právě oni. Poté spolupracujeme se zahraničními partnery Czech Design Week jako je London Design Fair, Mexio Design Week, Moscow Design Week, nebo Lodž Design Week. To hlavní je poslat designéry do světa. V Česku je plno kvalitního designu, ale je potřeba ho dostat ven.

Gerard Kijpers – Dancing Stones

Gerard Kuijpers - Dancing Stones

Pro koho je Czech Design Week určen?

Z pohledu návštěvníka je Czech Design Week určen především těm, kteří hledají kulturní přesah, dokáže ocenit a docenit určitý stupeň originálního designu. Momentálně se dostáváme do fáze, kdy se vyplatí koupit kvalitní design. Čeští návštěvníci by se měli naučit investovat do kvalitního designu. Na druhou stranu je ovšem dost důležité si umět vybrat. Každopádně investovat třeba do kvalitní židle Edge od Petra Novague, či porcelánu nebo křišťálu, je momentálně fenomén po celém světě. Každý přeci chceme vlastnit něco originálního.

Co přináší Czech Design Week vystavovatelům?

Je to možnost představit svojí tvorbu široké veřejnosti a otestovat si, jak si stojí se svojí tvorbou v konkurenci. Designer si může přímo promluvit s potenciálním zákazníkem a získávat tak přímou zpětnou vazbu. Mnohdy designéra překvapí, co vše se návštěvníkům na jeho tvorbě líbí, a na co se víc zaměřit.

Češi by se měli naučit investovat do kvalitního designu.

Podle čeho vybíráte designéry?

Designéry, kteří na Czech Design Week představují svoji tvorbu, vybírá každoročně tým kurátorů. Já oslovuji značky a  firmy jako je Preciosa, Koh-i-noor nebo Prim. Taková forma spolupráce, ale musí mít nějaký přesah. Nestačí jen samotná instalace. Musí být prostě originální.

Leo Macenauer

Leo Macenauer

Dalo by se něco vyčíst designérům?

Neřekl bych, že přímo vyčítat, ale především mladých designérů nebo začínajících značek, je to nedostatečné prezentace svého produktu. Pokud se značka nebo designer chce se odlišit, musí mít dobrý název, tedy brand. Co ale považuji od začátku za důležité, je mít kvalitní fotografie svého produktu a také bio o své tvorbě. A to bohužel někteří podceňují.

Mění se festival?

Určitě ano. Upustili jsme od tzv. fler módy, a více tam tlačíme kvalitní tvorbu a instalace. Na co jsem osobně už po těch letech alergický, jsou rolapy a štendry. Každý začínající designér musí pochopit, že buduje značku, nějaký svůj rukopis, a že ani v jeho případě nestač mít jen plakát a ramínko. Ačkoliv to může znít tvrdě, tak je to dobře míněná rada.

Chystáte nějaké mezinárodní spolupráce?

S ředitelem Mexico Design Week jsme se domluvili na spolupráci u příležitosti 100 let od vzniku Československa. Mexico a Mexico City většina českého publika vnímá jen jako exotickou destinaci. Ale už málo kdo ví, že jeden z hlavních bulváru v Mexico City je pojmenován po prvním československém prezidentovi Tomáši Garrigue Masarykovi. Nebo že v hlavní katedrále v Mexico City se provdala naše nejznámější gymnastka Věra Čáslavská. A právě na bulváru Mexico City, kde se koná i Mexico Design Week, bude v příštím roce umístěna expozice Czech Design Week, která zahrne tradiční i nové české značky. Věřím, že takové propojení bude dobré jak pro festival, tak designéry a zviditelnění České republiky.

Kristýna Mikolášková –  Dione

dione_mikolaskova_prezentace2

V minulosti  Czech Design Week spolupracoval s Varese Design Week (Itálie), London Design Fair (UK) a Saudi Design Week (Saudská Arábie). Teď se rodí spolupráce s Mexikem. Je důležité navazovat tyhle mezinárodní spolupráce?

Rozhodně je to jedna ze zásadních a podstaných funkcí celého Czech Design Week. K účasti na podzimní edici jsme oslovili designéry z Venice Design Week nebo Lodž Design Week. Dorazí přes 12 zahraničních hostů, každopádně dorazí účastníci napříč Europu.

Nemůžete stále dokola ukazovat ty stejné věci. Musíte jít s dobou a trendem.

Jaký máte směr do budoucna?

Chceme být průkopníky nejnovějších trendy technologiemi. Návštěvníkům a vystavovatelům chceme dopřát standart jiných zahraničních design události. Platba bezkontaktní kartou či přes PayPal, či pokrytí kvalitní a silnou HD WiFi od O2 Czech Republic pro všechny návštěvy i designéry je už pro nás standard. Czech Design Week chce dávat trend v tom co se zde špatně integruje, vstupenky na Czech Design Week už teď prodáváme online v předprodeji u dvou partnerů. Na místě můžete nakupovat vstupenky také on-line. Jednáme a spolupracujeme s největšími hráči ze světa star-up jako je UBER nebo OFO. Právě díky takové spolupráci budou moci všichni návštěvníci v rámci Czech Design Week jezdit se slevou s Ubrem po celé Praze. Stačí zadat kód czdw2017 a nebo na místě si zkusit nové technologie se společností OFO. Nechceme stát na místě, ale posouvat se a vycházet vstříc designérům a návštěvníkům.

Sebastian Pietkiewicz

szklanki patchwork projekt autorski S Pietkiewicz2

Jak vnímáte konkurenci?

Konkurence tady určitě je, podle mě je zdravá a svědčí všem. Kromě pražské scény sleduji dění také v Ostravě nebo Plzni, a samozřejmě pak zahraniční akce, které jsou velmi inspirativní. Nemůžete stále dokola ukazovat ty stejné věci. Musíte jít s dobou a trendem.

Součástí každého Czech Design Week je něco speciálního. Co jste si nachystali na podzimní edici?

Letošní i příští rok se ponese v duchu založení Československa. Právě příští rok to bude sto let od vzniku samostatné československé republiky. Proto jsme oslovili původní československé značky a chceme ukázat návštěvníků, kde tyto značky teď jsou a jak jdou úspěšné. Mezi nimi výrobce skla Preciosa, originální české hodinářství PRIM, výrobce psacích a výtvarných potřeb Koh-i-noor, Karlovarská Becherovka, která představí průřez historie designu láhve, nebo automobilka Tatra. Právě pro náročnost instalace automobilky je její představení posunuto na příští rok. A musím říct, že značky takovouhle spolupráci víc než vítají.

Jitka Ticháčková, ateliér design kovu a šperku, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara
Západočeská univerzita v Plzni

Tichackova_Jitka_ Atelier Kov a šperk Petr Vogel (2)