Letecký manuál: Vše, co potřebujete vědět k získání pilotní licence!

letadla faeta

S jarem se probouzejí různé touhy, některé ani nemusejí mít přímo biologickou povahu. S přírodou ožívají sportovní letiště a nejeden muž dívající se za vzlétajícím strojem může pocítit nával touhy létat. Její naplnění může být snazší, než si myslíte.

Je dobré vyzkoušet si seznamovací let nebo možnost „pilotem na zkoušku“, které dnes nabízí řada komerčních leteckých škol. Nalétané hodiny se vám započítají do hodin následného pilotního kurzu, pokud vás knipl – či spíš vy jej – chytne natolik silně, že budete chtít dosáhnout na průkaz pilota.

letadla skylane
Ultralightu Skylane české výroby se přezdívá „malá cessna“

Nezbytná je lékařská prohlídka od leteckého lékaře. Nejde o žádné kosmické testování, trvá okolo půl hodiny a potvrzení platí pět let pro osoby do 30 let věku a dva roky pro osoby starší.

Budete také potřebovat Omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. Pilota i žáka jeho získání opravňuje k radiokomunikaci v rámci letectví. Průkaz získáte po absolvování zkoušky na ČTU – Českém telekomunikačním úřadě, buď v Praze, nebo v Ostravě.

letadla faeta 2
ULL Faeta vyrábí firma Atec z Libice nad Cidlinou. Letadlo má dolet až 2000 kilometrů a cestovní rychlost 220 km/h.

I k létání je samozřejmě zapotřebí povinné ručení. Stojí něco přes 3000 korun a musíte ho mít sjednané nejpozději v den svého prvního sólového letu.

Žádný učený z nebe nespadl, a pokud se k němu naopak chcete vznést na křídlech ultralightu, musíte vedle praktického výcviku podstoupit i hodiny teorie: Aerodynamika a mechanika letu, Stavba a konstrukce letadel, Letecké postupy a předpisy, Letecká navigace, Meteorologie, Motory, Vrtule, Přístroje a také Spojovací předpis, dle platné osnovy UL 3.

Povinná teorie obnáší 45 hodin, ale po 21 hodinách výuky jdete létat. Minimální nálet do praktické zkoušky je 14 hodin 35 minut s instruktorem a 5 hodin a 25 minut v obsazení sólo. Pro sólo létání musíte vlastnit již zmíněný průkaz radiotelefonisty. Minimální celkový nálet potřebný ke zdárnému ukončení výcviku je 20 hodin a 112 letů a přistání.

letadla trenér
Poznáváte slavný Zlín Trenér? Ale pozor – letoun z manufaktury Tomáše Podešvy je ultralehkou replikou ve čtyřpětinové velikosti. Přesto si zachovala vynikající letové vlastnosti originálu.

Když zdárně složíte zkoušky, stáváte se držitelem pilotní licence. Avšak pozor, podle zákona se pilotem stáváte až po náletu minimálně 50 hodin. Do té doby nesmíte na palubu brát žádné osoby – nepiloty. Jestli jste tedy své přítelkyni, partnerce, ženě nebo dětem slíbili, že je vezmete na vyhlídkový let kolem Orlíku, musíte jim říci, ať vás pobízejí k co nejčastějšímu létání… Koneckonců, Česko je ultralightová velmoc, jak ostatně dokazují i ilustrační fotografie. A nejen v létání, ale právě i ve výrobě špičkových letadel.

Ultralehké létání není levný koníček, ale není to vyloženě milionářský sport. ULL pilotní licenci v konkurenci našich leteckých škol pořídíte v rozpětí někde mezi 40 a 60 tisíci korunami (záleží i na typu letadla). Nákladné je samozřejmě pořízení, servis a hangárování vlastního letounu, ale běžnou praxí je, že více pilotů sdílí jeden stroj. Komerčně provozovaná letiště a letecké školy letadla také běžně půjčují. A ceny letadel? Podobně jako u automobilů – olétané stroje se podle technické vyspělosti, kvality vybavení a avioniky (resp. podle toho, zda jde o tovární výrobky, nebo amatérské stavby) nabízejí v řádu desetitisíců korun, ale i milionů.

David Nesnídal