Jak návrháři kolaborují (s obchodními domy) – díl 1.

Roberto-Cavalli-x-HM-2007

Úvodní fotka: Roberto Cavalli x H&M, 2007

Většina velkých módních řetězců kopíruje kolekce slavných návrhářů a nabízí tak zákazníkům design s ucházející kvalitou a za dostupné peníze. Zatímco někteří nad tím bědují a oprávněně toto považují za porušování autorských práv, další jsou rádi, že se jim podaří sehnat stylové kousky, které si mohou dovolit.

Značka H&M se rozhodla jít ještě jinou cestou. Pravidelně od roku 2004 oslovuje jednoho návrháře nebo módní dům, aby společně vytvořili dostupnou a designovou kolekci. Letos je tím vyvoleným kanadsko-turecký návrhář Erdem Moralioglu. Podívejte se, jaké kusy zatím vznikly pod taktovkou velkých jmen světové módy ve spolupráci se švédským oděvním řetězcem.

2004 – Karl Lagerfeld

lagerfeld

Spolupráce domu H&M s proslulými návrháři nebo módními domy odstartovala přímo nezpochybnitelnou ikonou – Karlem Lagerfeldem. Skandál! Člověk, co si vybudoval jméno na haute couture najednou navrhoval oblečení do řetězce. Klasický Lagerfeldův rukopis a cenová dostupnost kolekce způsobila, že se oblečení vyprodalo téměř okamžitě. Model spolupráce se osvědčil.

2005 – Stella McCartney

Stella-McCartney-x-HM-2005

Spolupráce s touto návrhářkou přinesla do H&M velmi jednoduché střihy a nositelné kousky. Kolekce se nesetkala s takovým úspěchem jako ta z roku 2004. A to možná proto, že H&M bylo nuceno stáhnout kampaň s Kate Moss, když na ni praskly její drogové excesy.

2006 – Viktor&Rolf

Viktor-Rolf-x-HM-2006

Duo nizozemských návrhářů představilo kolekci, která byla velmi elegantní a nositelná. Saka, obleky, trenčkoty, to vše v konzervativních střizích i barvách. Z dámských kousků byly rozhodně nejvýraznější svatební šaty s gigantickou mašlí.

2007 – Roberto Cavalli

Roberto-Cavalli-x-HM-2007

Roberto Cavalli svůj nezaměnitelný rukopis dekadentního Itala promítl i do kolaborace s H&M a vytvořil tak výraznou a opulentní kolekci, že v New Yorku byla vyprodaná za dvě hodiny. „Pick me up in three days…Let’s make it three weeks.“

2008 – Comme des Garçons

comme_de_garcons

Rei Kawakubo představila v této kolaboraci výrazné vzory (se zvláštním vyžíváním se v puntících, které se objevily snad na každém kusu), asymetrické dekonstruované kabáty a celou řadu dalších zvláštních kousků. Kolekce se ale nesetkala s výrazným úspěchem.

2009 – Jimmy Choo

12-jimmy-choo

Kolekce Jimmyho Choo byla velmi minimalistická. Jednoduché obleky, bílé košile, kožené bundy, basic svetry a, samozřejmě, boty – nejvýraznějším kusem byly pánské střevíce z imitace hadí kůže, poseté cvoky.

2010 – Sonia Rykiel

Sonia Rykiel

Sonia Rykiel známá jako královna pletáže představila pouze dámskou kolekci. Poprvé byla v rámci kolaborace s designérem vytvořena kolekce spodního prádla. Přestože tehdy nešlo o známou značku, kolekce se setkala s výrazným úspěchem.

2011 – Versace

Versace-x-HM-

Oblečení, které Donatella vytvořila bylo úžasný trhák. Skandálně výrazná a šíleně barevná za nic se neskrývající kolekce oslovila zákazníky natolik, že v Londýně se vyprodala za hodinu a web nápor objednávek nevydržel a okamžitě spadl. Kousky z této kolekce se potom přeprodávaly na internetu za astronomické ceny.

2012 – Marni

marni_hm_2

Kolaborace byla plná printů a velkých vzorů, přitom si dokázala zachovat minimalistický podtón. Do kolekce patřily i doplňky, tašky a boty (například stříbrné pantofle) Velkým plusem byl také cenový strop pro jednotlivé kousky – 145 USD.

Další designérské kolaborace, včetně té, která bude uvedena letos, představíme ve druhém díle tohoto článku.


Text: Štěpán Molitor

Foto: Archiv značky