(sport) 8 tipů, jak se připravit na dlouhý trek

main

Chladné měsíce jsou nenávratně pryč a místo nich se nezadržitelně blíží období plné tepla, slunce, víkendových výletů a také dálkových treků, které se těší čím dál větší oblibě. Je jedno, zda máte v plánu přechod po horských hřebenech nebo si chcete užít několik dnů, či dokonce týdnů na pěší cestě divočinou, v každém případě je zásadní nepodcenit přípravu. Proto vám Fjällräven přináší několik tipů, jak se na dlouhou cestu nachystat. Stará známa pravda totiž zní: Kdo je připraven, není překvapen!

1. Trénink dělá mistra. Sepište si přehledný tréninkový plán a začněte včas s přípravou. Chystáte-li se během pěší dovolené zdolat sto a více kilometrů, neváhejte s tréninkem začít už půl roku předem. Budete tak mít dost času zvyšovat zátěž postupně, čímž eliminujete riziko, že se zraníte nebo vám dojdou síly.

2.Plánujte realisticky. Objektivně zhodnoťte úroveň své kondice a přizpůsobte jí tréninkový rozvrh. Myslete také na to, že i když pravidelně běháte, chodíte do posilovny nebo cvičíte jógu, dálková pěší chůze vyžaduje jiný typ přípravy.

 3. Zjistěte si, jakým terénem půjdete. Podobný terén si pak najděte v okolí svého domova a tréninkové trasy veďte právě tudy.

4. Trénujte s vybavením. Od začátku choďte ve stejných botách a s batohem (začněte asi s 20 % zátěže a postupně přidávejte). Díky tomu včas zjistíte, jestli vše sedí tak, jak má, nikde vás nic netlačí či vám nezpůsobuje jiné nepohodlí, které by vám mohlo následně znepříjemnit průběh cesty. 

5. Najděte svůj přirozený rytmus. Naslouchejte svému tělu a brzy přijdete na to, kolik kilometrů zvládnete urazit nebo kdy a jak dlouhou pauzu budete potřebovat, abyste měli dost sil na další část cesty.

6. Soustřeďte se na ramena, střed těla a nohy, a to hlavně na svaly, které drží boky a kolena, protože naložený batoh zatěžuje právě tyto oblasti. Ideální je silový trénink s váhou vlastního těla a cviky jako kliky, prkno, zvedání nohou nebo dřepy.

7. Trénujte psychickou odolnost. Připravte se na to, že během cesty se může i přes kvalitní přípravu cokoli pokazit a jakákoli nepříjemná situace pro vás může v náročném přírodním terénu znamenat potenciální nebezpečí. Snažte se proto zachovat si chladnou hlavu a pozitivní přístup, nepanikařit a nedělat ukvapená rozhodnutí.

8. Užijte si to. Venku se honí černé mraky, jste unavení z práce a nikam se vám nechce? Zkuste se překonat a vyrazte ven. Ani na treku totiž nikdy nebudete mít stoprocentně vhodné podmínky. Na chvíli na vše zapomeňte a prostě jen jděte, zhluboka dýchejte a užívejte si ten přítomný okamžik, který patří jen vám. Připomeňte si, co všechno jste už dokázali, a těšte se na tu opravdovou cestu a na vše, co vás na ní teprve čeká.

 

Abisko
Abisko

Bonusový tip: Pokud se chystáte do teplého podnebí, potřebujete kalhoty, které vám zajistí maximální cirkulaci vzduchu. Sáhněte po lehkých a chladivých kalhotách Abisko Shade od Fjällräven. O pohodlí i ve vysokých letních teplotách se postará materiál G-1000 Air a speciální odvětrávací otvory na zadním sedle, včetně zipů vedoucích od boků až po kolena.
abisko_shade_trousers_81534-217_b