Stejně všichni chceme být Bondem

vanekIMG_1323

„Móda je psychologie,“ říká osmatřicetiletý Filip Vaněk, kterého jsme pověřili stylingem velké fashion story Já, robot v naší Fashion Bibli.

Když pominu fakt, že tady muži mívají často zbytečně velká saka, příliš dlouhé nařasené nohavice, obuv, která by potřebovala vyčistit, největším nešvarem je pro mě asi způsob, jakým vlastně k módě přistupují. Muži ji vnímají jako něco, co patří do gay světa nebo pro nějaký šamponky,“ říká zcela upřímně Filip. „Móda zvedá atraktivitu. Když se seznámíš s člověkem, tak je vědecky prokázaný, že na něj uděláš dojem už během prvních 3–4 vteřin. Za tak krátkou dobu nedokážeš dát najevo, co umíš, jak myslíš, jaké máš IQ ani jaký jsi člověk. To, jestli dostaneš šanci tomu člověku ukázat, jaký skutečně jsi, ať už je to potenciální zaměstnavatel, nebo objekt tvého zájmu, závisí dost často právě na tom ,obalu‘, na tom, co máš na sobě. Navíc, když se dobře oblečeš, máš lepší den, větší sebevědomí, dokonce se ti i lépe odepisuje na maily. Nezáleží ani tak na tom, jestli máš hodně peněz nebo málo. Je to spíš o citu, o stylu, který se v zahraničí předává z generace na generaci, a tady to bohužel zničil komunismus.“

Základní výbavou pánského šatníku je podle Filipa šedý, černý a modrý oblek, smoking, pár kvalitních džínů, například Levi’s nebo Wrangler, zásoba bílých košil, několikero bot, mezi nimiž by neměly chybět klasické conversky, které skvěle doplní i elegantnější modely. „Pak je důležité mít dobré hodinky, podle kterých si vás spousta lidí zařadí. U saka neodhadnou, že je z konfekce, u hodinek se ale pozná, zda jsou kvalitní. Obecně je dobré si kupovat takové věci, na jejichž výrobu se daná firma specializuje. Nekoupil bych si třeba od Blažka džíny, stejně tak jako od Converse si koupím tenisky a ne tričko.“

IMG_3690
Filip Vaněk byl pověřen stylingem výrazné fashion story Já, robot

Slunce v módě

Ve svém minimalisticky zařízeném holešovickém bytě má Filip prostornou šatnu s pečlivě roztříděnými fashion kousky, ve kterých v posledních letech převládá spíš klasika v podobě sáček Fendi, trik American Vintage, mokasínů Church’s nebo John Lobb. Při svých cestách po světě nedávno objevil argentinské Buenos Aires, kde rád nakupuje kožené doplňky. „Máš tam spoustu malých rodinných krámků, kde najdeš úplný poklady, třeba v podobě ručně zpracovávaných brašen a mokasínů,“ říká Filip a dodává, že má stejně nejradši jižanskou módu, kde je cítit slunce.

Filip svým klientům, kterých už má víc než stovku a mezi které patří manažeři, právníci, obchodníci, ale i celebrity jako Leoš Mareš nebo Simona Krainová, radí, aby se nebáli investovat do kvalitních, byť dražších kousků a nakupovali smysluplně. „Mám třeba kašmírový svetr Loro Piana, jehož cena se pohybuje okolo sta tisíc, ale už sedmým rokem jej peru v pračce a ten svetr drží, a věřím, že pokud ho neroztrhnu nebo neztloustnu, vydrží ještě dalších deset let. Když si spočítáš, kolik takových svetrů si koupíš v běžném obchodě a kolik z nich nepřežije ani dvě vyprání, zjistíš, že se ti nákup dražšího vyplatí. Když jsem slepě chodil po řetězcích a kupoval trendy kousky, utratil jsem ve finále daleko víc, než když si vybírám nadčasové věci, které tvoří základ mého šatníku,“ říká Filip, který díky své strategii nemusí chodit každé tři měsíce nakupovat a šatník jen jemně doplňuje. „Na současné módě je nádherný fakt, že si každý vlastně může nosit, co chce. Dneska už tě nezarazí, když potkáš chlapa v bomberu, dalšího v úzkém obleku a jiného s křiklavýma sneakers. Pro mě je ale nejlepší klasika, která se nemění a sluší každému muži. Na černém obleku a oxfordkách nemůžeš nic zkazit. A ve finále stejně všichni chceme být Bondové.“

Text: Viola Černodrinská / foto: Ondřej Tylčer