Steve Cunningham: Vzdej to až po smrti!

profimedia-0231179694

Stal se dvakrát mistrem světa v křížové váze a patří mezi nejlepší americké boxery. I ve čtyřiceti letech je aktivním bijcem a udržuje se v perfektní formě. Steve Cunningham je příkladem muže, který má fyzičku dokonale pod kontrolou. Exkluzivně pro ForMEN prozradil, jak být v perfektní formě.

Ten z nejlepších! Steve Cunningham je dvojnásobným mistrem světa křížové divize. Když přestoupil do těžké váhy, střetl se i s obávaným Tysonem Furym. Tvrdý souboj nakonec prohrál, ale hned na začátku druhého kola dokázal britského hromotluka srazit k zemi. Je mu sice čtyřicet, dál ale zůstává aktivním boxerem. „Mám mysl staršího muže, ale cítím se lépe, než když mi bylo dvacet,“ hodnotí svůj stav.

„Často se mě ptají, jak se udržuji v tak skvělé kondici. Pro mě sezona nikdy nekončí. Nikdy!“ říká rázně stále připravený ranař. „Práce nekončí, dokud nejsem mrtvej. Ať už jsem před zápasem, nebo ne, zdokonaluji své řemeslo a zlepšuji svoje tělo.“

1367050027TF-down
Když Cunningham přestoupil do těžké váhy, střetl se i s obávaným Tysonem Furym. Tvrdý souboj nakonec prohrál, ale na začátku druhého kola dokázal britského hromotluka srazit k zemi.

Pro ty, kteří chtějí svou kondici teprve zlepšit, má americký hrdina ringu několik tipů. „Moje hlavní rada zní – snížit sacharidy a připravit si pravidelný tréninkový plán, který se bude skládat z kardia a silového cvičení.“

Za kardio můžeme přitom považovat jakoukoli vytrvalostní aktivitu. Nejznámější formou kardia je běhání, dále může jít o plavání, skákání přes švihadlo, jízdu na kole či na kolečkových bruslích. Určitě je dobré vyzkoušet co nejvíc a vybrat si, co vám vyhovuje. Délka tréninku by měla být 30–90 minut.

Nic se nemá uspěchat. „Je třeba začít pomalu a postupně zvyšovat tréninkové dávky,“ zdůrazňuje Steve Cunningham. Ohledně cviků a posilování si má každý najít svou vlastní cestu. „Každý se může rozhodnout podle svého, na co se chce zaměřit. Pro hrudník a ruce doporučuji kliky. Například tři série po dvaceti klicích ráno a bench press a přítahy v posilovně. Postupně se dá objem navyšovat. Začněte dvakrát týdně a pomalu si přidávejte.“

Sám Cunningham sice problémy s motivací nemá, ale chápe, že její udržení může být někdy těžké. „Nastavte si cíle a nevzdávejte se, dokud jich nedosáhnete. A obklopte se třeba obrázky úspěšných atletů pro inspiraci.“

Pro ty, co se nevzdají a chtějí dosáhnout výrazné změny, má zkušený boxer zásadní radu. „Opravdu srazte cukry, sladkosti a sladké nápoje. To dělá zázraky. Později, když se budete držet tréninkového plánu, budete v podstatě moct jíst vše, co se vám zachce, protože to spálíte v tělocvičně. Budete-li ale cvičit denně.“

GettyImages-484074458
Co radí Steve Cunningham ohledně kondice, samozřejmě spolu s tvrdým tréninkem: „Opravdu srazte cukry, sladkosti a sladké nápoje. To dělá zázraky.“

Dřina je pro čtyřicetiletého sportovce stále skoro denním chlebem, ví ale, jak důležitou roli hraje i umění relaxovat. „Odpočinek a spánek jsou velmi důležité. Jsou to chvíle, kdy vaše tělo regeneruje. Uvidíte, že když budete správně jíst a cvičit, tak se po odpočinku budete cítit ještě silnější,“ říká jasně.

A jak často trénuje sám dvojnásobný světový šampion, který sní o dalším titulu? „Jsem-li v období mezi zápasy, zvedám závaží a cvičím kardio. Tedy plavu, běhám dlouhé tratě a boxuji. Dělám to každý druhý den nebo jednou za tři dny, jen abych zůstal ve formě. Když jsem v přípravě na zápas, posiluji a věnuji se kardiu každé dopoledne. A do tělocvičny chodím navečer kvůli klasickému tréninku.“

boxing

Steven Ormain Cunningham
Narozen: 15. 7. 1976 ve Filadelfii, USA
Debut v profiringu: 28. 10. 2000
Bilance: 28 výher (13 k. o.), 8 proher, 1 nerozhodně
Výška: 191 cm
Váha: 95 kg
Ve světovém žebříčku křížové divize je Steve Cunningham devátý, v Americe první. Dvakrát vybojoval světový titul. A hodlá to dokázat potřetí. Je hrdým a vzorným otcem dcery a tří synů.

Text: Ondřej Němec, foto: GettyImages, Profimedia, archiv