(styl) Eco-friendly a vintage značky kvalitního denimu

main

Džíny a denim máme v šatníku  všichni. Buď kalhoty, bundy nebo košile. Současně také asi neexistuje módní značka, která neprodává džíny. (Pro hnidopichy, ano, jsou značky, které nedělají džíny, když se třeba specializují jen na bílé košile, kašmír nebo něco na lezení po horách, ale v rámci běžných značek, které mají za cíl obléknout člověka od hlavy až k patě, všude mají džíny). 

Výroba denimu je náročná. Nejen časově ale především pro naši matku zemi. První je výroba samotné látky, která vyžaduje kvalitní bavlnu a to v ohromném množství. Následné barvení je kapitola sama pro sebe – spotřebuje se na něj tak nehorázné množství čerstvé vody, která už pak nejde využít jinak. Naštěstí si to několik značek (nebo lidí) uvědomilo a začalo pracovat jinak.

Re/Done

redone

Značka Re/Done se nepovažuje přímo denimovou značku – sami technicky nic nevytvářejí od začátku. Ale protože všichni vědí, že vintage denim jako původní levisová džínovina je lepší s věkem, Re/Done používá právě vintage kousky, rozpářou je a přešijí podle modernějších střihů.

Outerknown

outerknown

Brand založený surfařkou Kelly Slater a designérem Johnem Moorem využívá pouze organickou bavlnu, kterou navíc berou pouze od společností, které jsou komoletně eco-friendly. Recyklují 98 procent vody, kterou k výrobě džínů využijí a když si jedny koupíte, máte na ně doživotní záruku. Jakmile se jakkoliv poškodí, můžete je poslat zpět a oni je zdarma opraví.

Patagonia

patagonia

Jak zmíněno v úvodu, na výrobě džín je nejhorší proces barvení. Spotřeba energie a vody je tak vysoká, že i u malé společnosti se to pozná v globálním měřítku. Patagonia využívá něco, čemu říkají Archroma Advanced Denim Tech. Spotřebují k obarvení o 84 procent méně vody  a o 30 procent méně energie. Bavlnu také používají pouze organickou a pěstovanou přirozeně bez pesticidů a v zemích, kde je zaručena správná mzda dělníkům.

Levi’s

levis

Levisky jsou známé ne kvůli svému eco-friendly přístupu, ale proto, že jsou prostě ikonická značka. Nicméně málo lidí ví, že již od roku 2011 nastartovali svou iniciativu k využívání méně vody ve svých továrnách. Za tu dobu ušetřili přes tři miliardy litrů vody. Recyklují také více než 30 procent vody, kterou použijí. A to už nejsou malá čísla. Od roku 2013 také využívají plastový odpad, který recyklují a vytvoří z něj nové produkty. Sice ne úplně džíny, ale třeba podrážky bot. Dohromady už skoro 12 milionů plastových lahví.

Co je heritage denim?

Heritage je v angličtině dědictví, což asi každý ví. U denimu, který je skutečně kvalitní nehraje nošení a stáří moc roli, protože zrají jak moc dobré víno. Zrovna u džín se tedy nemusíte bát nakupovat z druhé ruky třeba na eBay. Ano, nikdo nechce nosit triko po někom jiném, ale u džín to neplatí. Navíc to není o ceně, ale o kvalitě, protože za  heritage kus zaplatíte kolikrát víc, než za něco v H&M a někdy stejně, jako za nové džíny od Forda. Jenže vydrží dalších padesát let a bude je stylově nosit i váš syn. Pokud tady tedy bude planeta, po které bude moci chodit.

Co obout k džínům? 

Obuv je u denimu mnohem důležitější, než to, co obléknete na horní část těla. K džínům beztak vypadá nejlépe bílé triko, ale na botách záleží. Nejlepší ovšem je, že neexistují boty a džíny, které k sobě nesedí. K rozervaným džínům můžete vzít lakované mokasíny, k tmavému denimu zase jakékoliv tenisky. A vždycky to bude fungovat.

Nová kolekce Converse Sunbaked je celá z denimu ve vyšisovaném looku. Mají ten správně obnošený design, který je na letní měsíce ideální.
Nová kolekce Converse Sunbaked je celá z denimu ve vyšisovaném looku. Mají ten správně obnošený design, který je na letní měsíce ideální. Jak zmíněno výše, zkuste je k elegantnějším, tmavým a rovně střiženým džínám.
Semišové mokasíny John Lobb
Semišové mokasíny John Lobb. Když je vezmete k rozervaným, světlým a opraným kalhotám, uděláte výraznější statement. K Tmavému denimu a saku jste ready na večer.
Tenisky Tom Ford
Tenisky Tom Ford. Vzhledek k tomu, že jsou lehce výraznější, než obvyklé tenisky, zkuste je třeba ke skinny jeans.

 

Foto: archivy značek. Text: Václav Mensa.