T-shirt: Proč je bílé tričko náš základ

Screen shot 2014-04-22 at 10.51.10

A taky proč, co se bílého trička týká, věříme hlavně značkám Sunspel a Hanes.

Na pánském stylu nás baví, že se skládá z fůry vlastně historických a hlavně bytostně chlapských kousků. Obyčejné bílé tričko je klasický případ.

Objevilo už před víc než sto lety a v běhu času se z vojenského spodního prádla proměnilo v oděv nošený vždy a všude, zpopularizovaný hollywoodskými sexuálními symboly a oblíbený doslova všemi – lhostejno jakého pohlaví, věku, národnosti či barvy pleti. A co teprve, když se v 60. letech objevil potisk – tričko bylo nejen cool, ale sloužilo i jako vývěsní štít pro rozličné politické a jiné názory, ať už byly jakýkoli.

Už dlouho předtím, než se na t-shirtech objevil první Mickey Mouse či Che Guevara, tento nezbytný oděv plnil funkci spodního prádla. Historicky vzato, pánský spodní prádlo sestávalo z jégrovek a přiknoflíkovaného trikotu s dlouhými rukávy.

Psal se rok 1913, britské i americké námořnictvo shodně představilo vojákům novou část spodního prádla, které splňovalo všechny nové požadavky. Obě verze se trošku lišily, ale jedno měly společné, a to pohodlný (a praktický) krátký rukáv. A taky bílou barvu – bílá nejenom, že ladila s uniformou, ale taky na ní bylo všechno vidět a námořník tak musel dbát na hygienu.

Obliba bílého t-shirtu vzrostla se vstupem Američanů do druhé světové války. Média zaplavily fotografie relaxujících vojáků či statečných montérů v bílém tričku (změna barvy v khaki nastala až později) a oděv, původně zamýšlený jako spodní prádlo, se postupně stal přijatelným i pro běžnou veřejnost.

Screen shot 2014-04-22 at 10.52.00

Psala se první polovina 50. let a t-shirt se proměnil v jeden z nejviditelnějších symbolů teenagerů (i toto označení pochází právě z téhle doby) a nastupující rokenrolové éry. Veřejnost se navždycky chytila poté, co v kinech poprvé spatřila Marlona Branda v Tramvaji do stanice Touha či v rebelský klasice The Wild One (Divoch). Ty nejposlednější zpátečníky pak k nošení bílého trika přesvědčili James Dean a jazzový trumpetista Chet Baker.

T-shirt a Marlon Brando, to bylo spojení, které mocně zafungovalo hlavně ve filmu Tramvaj do stanice Touha z roku 1951. Marlon Brando na tehdejší teenagerky působil jako sexuální magnet…

grand-slam-new-york

Než se na tričkách objevil první Che Guevara či první symbol I Love New York (Prague, Berlin – dosaďte si…), t-shirt se nejdřív zabydlel na tělech amerických a britských vojáků a později hollywoodských hvězd…

Screen shot 2014-04-22 at 11.23.24

Za rozmach t-shirtu se zasloužily především tři společnosti. Britský výrobce Thomas A. Hill and Co., později Sunspel, ještě před první světovou válkou dodával bavlněná trika s dlouhými rukávy (jako spodní prádlo) vojákům do kolonií na Dálném východě. V téže době Američan Jacob Goldfarb produkoval krátký rukáv pod značkou Fruit of the Loom.

Později se britští a američtí vojáci sešli na bojištích a myšlenka spojení bavlny s krátkým rukávem byla na světě.
Začátkem třicátých let se do výroby t-shirtů pustila taky značka Hanes. Ta se do historie produkce triček zapsala především v roce 1939, kdy vyrobila první trička s potiskem, a to k premiéře filmu Čaroděj ze země Oz. V padesátých letech trička značky Hanes už odíval každý správný Američan…

text: -ott