(triatlon) Jak se z Libora Dočkálka stal Norseman

5634_20190803_080157_175031010_original

Libor Dočkálek je vrcholový manager ve společnosti Nordic Telecom a zároveň také úspěšný triatlonista. Letos v srpnu se zúčastnil jednoho z nejnáročnějších závodů – skandinávského Norsemana. V tomto extrémním klání s převýšením 5000 m skončil na 43. místě a stal se tak nejlepším Čechem v cíli. V čem je Norseman tak specifický a jak se dá skloubit náročná práce s pravidelným tréninkem?

Vůbec prvním úspěchem je zapsání na startovací listinu. Každý rok se totiž přihlásí více jak 5000 účastníků. Závodu s puncem nejnáročnějšího měření triatlonových dovedností na světe, se však může zúčastnit maximálně 250 borců. Ti jsou pořadatelem losováni, a jen málokomu se podaří, aby byl vybrán hned napoprvé. „Zájem o loterii je obrovský, někteří moji kamarádi si neúspěšně podali přihlášku i sedmkrát, takže já jsem měl letos obrovské štěstí,“ říká Libor Dočkálek, který se triatlonu věnuje přes 20 let a zúčastnil se řady nejrůznějších závodů včetně slavného Ironmana. Norseman je však jeho srdeční záležitostí. Kombinace nádherné skandinávské přírody a extrémních podmínek, kdy se začíná v brzkých ranních hodinách skokem do studených vod Hardangefjordu a končí o více než 200 km dále na vrcholu hory Gaustatoppen, je prý naprosto jedinečná.

5634_20190803_161459_175035135_original

Na rozdíl od známějšího Ironmana je Norseman specifický extrémním výškovým profilem. „V klasickém Ironmanu běžíte převážnou část trasy po rovině, zatímco tady je na běh dva tisíce výškových metrů. Na kole musíte zdolat tři a půl tisíce výškových metrů. A samozřejmě nemůžu nezmínit studenou vodu, která mívá 13-15 stupňů Celsia. Nikdy si také nemůžete být jistí, jaké počasí vás bude čekat. V nížinách může být teplo a nahoře v horách naopak i sněžit,“ vyjmenovává Dočkálek nástrahy závodu, který letos začal 3.srpna v 5:00 startem do vody, pokračoval na kole horskou silničkou na hlavní silnici vedoucí z Bergenu do Osla a vyústil závěrečným během v podobě táhlého stoupání až k úpatí hory Gaustatoppen, jež se pyšní výškou 1883 metrů.

„Trasa na kole je opravdu nádherná, navíc umocněná změnami počasí. Přestože jsem se za jízdy kochal přírodou, tak uznávám, že je to hodně psychicky náročné. Víte, že máte sice šest hodin za sebou, ale stále sedm hodin před sebou, a už začínáte cítit únavu. Hlava je během takto dlouhých závodů hodně důležitá. Zajímavé je, že posledních 10 km k cíli jsem se cítil neuvěřitelně v pohodě a plný energie, a to přesto, že jen chvíli před tím jsem naopak vypadal dost špatně,“ popisuje úspěšný jednatel Nordic Telecom, jenž se několik měsíců před tímto extrémním výkonem pokoušel co nejefektivněji skloubit svou práci i nutný pravidelný trénink.

„Přes zimu jsem letos trénoval tak hodinu denně, z toho většinu o víkendu, víc jsem prostě vzhledem k pracovnímu vytížení nestihl. Jak ale sednu na jaře na kolo, tak jde trénink nahoru, zhruba na 10 hodin týdně. Důležité je pro mě odjet na jaře na soustředění, kde za týden najezdím až tisíc kilometrů na kole, z čehož žiji zbytek sezóny. Bydlím v Dobříši a jednou až dvakrát týdně pak jedu do práce na kole, což je tam a zpátky sto kilometrů. Prostě se snažím trénovat časově efektivně.“

5634_20190803_181227_175033198_original

Vzhledem k náročnosti terénu je nezbytné, aby v závěrečné části stoupání na vrchol hory doprovázel závodníka jeho support tým. Posledních 5 kilometrů k cíli již musí běžet z bezpečnostních důvodů se závodníkem. Libora Dočkálka v Norsku doprovázela manželka, která se také věnuje triatlonu, a dvě dcery. 

„Norseman není okruhový závod, ale start a cíl jsou od sebe vzdálené celých 226 km. Je to pro ně opravdu náročný den, ve kterém není čas na odpočinek. Váš support tým vám pomáhá s převlékáním, když vylezete zmrzlý z vody, připravují a sklízejí obě depa, řídí auto, podávají veškeré občerstvení jak na kole, tak na běhu, kde to je každých 2-3 km. Prostě Norsemana nemůžete absolvovat sám, a každému členovi support týmu patří velký obdiv a díky. V mém případě mé ženě a oběma dcerám,“ uzavírá vzpomínání na svůj úspěšný závod Libor Dočkálek.