(zdraví) Jak přestat kouřit

main

Doby, kdy na reklamách na cigarety byly děti a lékaři nabízeli cigarety na pročištění plic jsou už dávno pryč. Byly to hezké časy, kdy zmínění doktoři kouřili v nemocnicích dýmky a nejvíc sexy žena na světě byla Marlene Dietrich. Nicméně nyní asi není pochyb o tom, že cigarety pro nás nejsou dobré. 

Čím dál tím větší procento lidí odstupuje od kouření. Dle dat světové zdravotnické organizace je příčinou zdražování, kampaně a také zákaz kouření uvnitř. Spousta lidí ale kouří. S kouřením ale nesouvisí jen rakovina plic, ale dlouhý seznam dalších nemocí, které vás z dlouhodobého hlediska omezují. Krom chronických plicních chorob i nemoci srdce, vypadávání vlasů (ne každý vypadá s holou hlavou jako Bruce Willis) a také impotence. Jestli ty předchozí vás nevyděsí, tenhle důvod by měl.

Pokud hodláte přestat kouřit, je nutné si nejprve uvědomit, že závislost na cigaretách není jen o nikotinu. Více jde o společenskou závislost přímo navázanou na osobní vzorce chování. Cigarety pro mnoho lidí tvoří strukturu dne a dle cigár pauz se utváří program. Dáváte si cigaretu ráno s kávou? S kolegy před prací? Po jídle, během přestávky v divadle? Nehledě na zmíněný lidský faktor – cigarety sbližují a nejlepší kontakty můžete nasbírat, když někomu půjčujete zapalovač. Přestat kouřit není o nikotinových tabletách, ale změně přístupu k času, který jste trávil kouřením. Jen málo lidí je skutečně závislých na nikotinu a náplasti nebo žvýkačky zas takový rozdíl neudělají. Nikotin zvyšuje ve velkém produkci dopaminu v mozku a tím buduje závislost, ale dopamin spouští i spousta jiných věcí.

Buďte na sebe hodný

Je důležité pochopit, že pokud kouříte každý den, přestat bude změna srovnatelná s rozvodem. Ne možná tak dramatická, ale velká změna. Musíte se sebou mít trpělivost, nelze totiž čekat, že přestanete kouřit hned napoprvé. Obvykle to chce několik pokusů, než skončíte na dobro.

Fungují náhražky?

U vapování, kouření elektronických cigaret nebo nejnovějšího přídavku do rodiny – pomalého zahřívání tabáku od nejmenované společnosti – neexistuje jediný pořádný výzkum, který by řekl, že náhražky nemají možné zdravotní důsledky. Před sto lety taky všichni kouřili tabák jak fabriky, než někdo řekl, že to není dobré. U vapování už navíc bla zjištěna návaznost na několik plicních nemocí. Možná jsou tyto moderní způsoby lehce lepší, než klasická cigareta, ale pořád je to náhražka a berlička, ne život bez kouření.

Změnit a upravit svoje chování a program tak, že přestanete kouřit je složité. Navyknout si na určité rituály je snadné a mnoha z nás to dává pocit, že máme v životě systém. A s jako každou změnou je potřeba začít zhluboka. Pokud jste již několikrát zkoušel přestat a nikdy to nevyšlo, není od věci zkusit terapii. Nikotin si koupíte v lékárně, ale odnaučit se chodit s kolegy nebo kamarády kouřit chce pochopení, že lze dělat něco jiného. Najděte si něco, díky čemu se budete muset soustředit na něco jiného. Představte si třeba, že byste místo každé cigarety dal 20 kliků. Nebo ty peníze, které můžete místo cigaret investovat do něčeho, co vás zajímá a baví. Třeba silnějších drog.

Přestat z ničeho nic kouřit na Nový rok nikdy obvykle nefunguje. Ale teď je ještě určitý čas, kdy se můžete připravit. Pokud si někdy dáváte dvě za sebou, zkuste jen jednu. Pokud kouříte doma nebo v autě (proč?!), zkuste se zapřisáhnout na kouření jen venku. Kouříte u kávy a alkoholu? Vyberte si jen jeden nápoj. Chce to jít postupně, ani Řím nepostavili za den.

O benefitech nekouření asi všichni víme, nemá smysl je zmiňovat. Nebudete smrdět, budete vypadat lépe a cítit se lépe.

Text: Václav Mensa.