(zdraví) Žádný muž není tak silný, aby přežil bez vitaminů

main

Pokud člověk žil před 300 lety na vesnici, asi vitamíny nepotřeboval. Všude várky čerstvé zeleniny a ovoce, všechno v podstatě bio a jakmile vám bylo zle, vyřešily to bylinky. Je sice pravda, že umírali dřív, ale dokud to šlo, asi byli zdravější.

Žít ve dnešním světě je opačná záležitost. Krom toho, že je všude kolem nás špína, jíme hrozné věci, nespíme pořádně a celkově je naše životospráva hrozná, i když se člověk snaží. Snažit se mít správnou stravu je pak zásadní, ale druhá zásadní věci by měly být vitamíny.

Vitamin A

K čemu je dobrý? Na zdraví očí, dobrý imunitní systém a pokud chcete mít dobrou pleť – ať už menší stárnutí, dehydratace nebo akné – vitamin A je nejlepší první krok. Co se jídla týče, nejvíce ho najdete v jehněčích nebo hovězích játrech. Pak je i v másle, čedaru nebo kaviáru. Takže dostat ho do sebe nemusí být problém.

Vitamin E v kombinaci se selenem

Vitamin E sám o sobě ochraňuje buňky a pečuje o ně. V kombinaci se selenem ale funguje ještě lépe. Najdete ho ve většině ořechů – mandlích, slunečnicových semínkách. Je ale i v avokádu, kiwi mangu nebo husím mase.

Vitamin B

Energie, zdravé vlasy, boj proti mastné pleti, čase i ochrana demenci. Dostávat do sebe pořádné dávky vitamínů ze skupiny B je zásadní, pokud hodně pracujete a nemáte čas odpočívat. Najdete je ve spoustě potravin, ale hlavně i v pivu. Takže pivo je vlastně takové zdravé smoothie. Krom piva i droždí, vajíčka, mléčné výrobky nebo většina zeleniny.

Vápník, hořčík, zinek a vitamin D

Zdravé kosti a klouby. Malá volba každý den určuje, jestli jednoho dne budete muset nosit francouzské hole. Většinu těchto vitaminů a minerálů najdete ve kvalitním mase, vaječných žloutcích, semínkách ale třeba i ústřicích.

Ať už budete zobat cokoliv, nezapomínejte na to, že stejně a ba i více vitamínů můžete získat z dobře připraveného jídla z kvalitních surovin. Jak zmíněno výše, je to o malých každodenních volbách.

Foto: Pinterest. Text: Václav Mensa.